Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, June 8, 2017

WATSONS MOHON MAAF, TARIK BALIK IKLAN RAYA


Watsons mohon maaf, tarik balik iklan raya


Shah Alam - Rentetan iklan raya yang dikatakan tidak sensitif, syarikat rangkaian penjual barangan penjagaan diri Watsons Malaysia (Watsons) hari ini telah menarik balik iklan tersebut.

Menjelaskan mengenai, iklan raya itu, Watsons berkata, pihaknya tidak berniat mahu menyinggung mana-mana pihak.

"Kami meminta maaf kerana sebahagian peminat tersinggung dengan video berkenaan dan ia bukanlah tujuan kami.

"Kami mengambil serius maklum balas daripada peminat," kata kenyataan syarikat itu yang dimuat naik di akaun Facebook Watsons Malaysia.

Sebelum ini, iklan Watsons yang mula ditayangkan bermula semalam, menampilkan beberapa artis popular itu telah menerima kecaman netizen kerana di dakwa 'mendiskriminasi warna kulit' dan didakwa tidak sensitif dalam isu perkauman.

Iklan berjudul Lagenda Cun Raya berdurasi 15 minit itu, menceritakan mengenai bagaimana seorang raja berkahwin gadis berkulit gelap dan hodoh, kerana 'terpaksa mengotakan janji'.

Namun, kehodohan gadis itu tidak kekal lama, apabila dia sebenarnya sengaja menghitamkan wajahnya dan kemudian tampil putih semula selepas menggunakan produk Watson.

Mengulas lanjut, mengenai kisah iklan itu, Watsons berkata kisah itu diilhamkan daripada cerita legenda Dayang Senandong.

"Legenda Dayang Senandong ialah sebuah kisah rakyat Melayu mengenai seorang wanita yang lahir dalam sumpahan berkulit hitam legam tetapi dikurniakan suara yang merdu.

"Cerita itu menggambarkan bahawa seorang raja jatuh cinta kepada Dayang Senandong kerana suara dan kecantikan dalaman.

"Sumpahan itu dipulihkan selepas Dayang Senandong melahirkan seorang putera," kata kenyataan berkenaan.

Video yang disiarkan awal pagi semalam telah dipadam dari laman Facebook rasmi jenama itu.


0 comments:

share2