Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, May 1, 2017

LELAKI TERTUA INDONESIA MENINGGAL DUNIA


Lelaki tertua Indonesia meninggal dunia


Jakarta - Seorang lelaki dipercayai sebagai manusia tertua di Indonesia Sodimejo atau lebih dikenali sebagai Mbah Gotho, meninggal dunia malam tadi dalam usia 146 tahun.

Mbah Gotho yang berasal dari Sragen, Solo di Jawa Tengah itu dilaporkan meninggal dunia akibat sakit setelah dimasukkan ke Hospital Sragen sejak dua hari lepas.

Media-media dalam talian memetik Timbalan Ketua Polis Seksyen Sambungmacan, Zaeni sebagai berkata Mbah Gotho sebelum ini sering menerima rawatan di hospital berkenaan dan enggan dimasukkan ke wad.

"Sebelumnya Mbah Gotho telah dirawat di Hospital Sragen namun dia meminta keluarganya untuk dibawa pulang ke rumahnya," kata Zaeni.

Berdasarkan kad pengenalannya, Mbah Gotho dilahirkan pada Disember 1870 dan dalam satu wawancara dengan media tempatan, dia masih mampu menceritakan mengenai pembukaan kilang gula di daerahnya pada zaman penjajah Belanda sekitar akhir tahun 1800-an.

Mbah Gotho tidak mempunyai sebarang penyakit kronik malah masih boleh berjalan tanpa bantuan tongkat.

Bagaimanapun lelaki itu pernah berkata, tidak ingin hidup lama kerana kesemua empat isteri dan tiga anaknya telah meninggal dunia.

Seorang daripada cucunya Suwarni berkata, Mbah Gotho tidak pernah mewasiatkan apa-apa kecuali ingin meninggal dunia di rumah.

Mbah Gotho meninggalkan 12 cucu, 17 cicit dan dua piut.


0 comments:

share2