Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, May 14, 2017

LEBIH BANYAK PERPECAHAN AKAN BERLAKU DALAM PEMBANGKANG

Tengku Adnan Tengku Mansor



PUTRAJAYA - Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, beliau menjangkakan lebih banyak perpecahan dalam kalangan pakatan pembangkang akan berlaku menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Beliau yang juga Setiausaha Agung Umno berkata, tindakan Pas memutuskan tahaluf siyasi (kerjasama politik) dengan PKR sudah dapat dijangka memandangkan gabungan itu terbentuk kerana sikap ego.

"Setiap parti pembangkang akan berpecah apabila hubungan mereka sudah tidak rapat.

Mereka (pembangkang) membentuk parti kerana ego mereka. Apabila apa yang mereka ingin capai (apabila membentuk sesebuah pakatan) gagal, mereka akan membentuk satu lagi parti yang baharu.

Apabila ada yang sudah tawar hati dan marah (apabila menubuhkan sebuah parti) bagaimana kita boleh percaya orang seperti ini. Oleh itu, saya percaya lebih banyak perpecahan akan berlaku," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai perpecahan di antara Pas dan PKR.

Sebelum itu, Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya menghadiri program Negaraku@Komuniti peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya 2017 di sini hari ini.

Semalam, Setiausaha Majlis Syura Ulama Pas, Datuk Dr Mohd Nik Zawawi Salleh mengumumkan bahawa Pas memutuskan kerjasama politik dengan PKR.

Keputusan itu dibuat selepas PKR melanggar banyak syarat kerjasama politik yang berdasarkan prinsip Islam.

Pada hari yang sama, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, BN dan Umno akan menyusun semula jentera dan strategi politik bagi menghadapi senario baru politik berikutan perpecahan di antara Pas dan PKR, kerana dijangkakan lebih banyak pertandingan tiga penjuru akan berlaku dalam PRU14.




0 comments:

share2