Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, April 2, 2017

[MARAN] MAJIKAN PEKERJA ELAK KONFLIK


Majikan pekerja elak konflik


Majikan dan pekerja perlu mengelakkan sebarang pertikaian yang berpanjangan berhubung masalah gaji sehingga boleh menimbulkan konflik dan membawa ke mahkamah.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Ismail Abd Muttalib berkata, jika pekerja mengadukan hal ini kepada Jabatan buruh maka, majikan akan dikenakan tindakan undang-undang.

Menurutnya hal ini bukan sahaja menjejaskan kualiti kerja malah akan memburukkan kredibiliti majikan itu sendiri.

"Majikan di Semenanjung Malaysia wajib memperuntukkan gaji minimum RM1,000 kepada pekerjanya. Manakala RM920 di Sabah Sarawak.

"Kalau boleh kita tak mahu perkara bersabit pembayaran gaji ini sehingga masuk mahkamah. Kalau masuk pun majikan akan kalah. Sebab itu saya nasihat jangan biar masalah berpanjangan. Gaji minimum kena bayar.

"Majikan yang melanggar syarat pembayaran gaji minimum adalah majikan yang gagal melaksanakan akta yang diperuntukkan dalam undang-undang,” katanya pada majlis Seminar Pekerja Kesatuan Pekerja-Pekerja Pengurusan Air Pahang (PAIP) fi Dewan Jubli Perak, di sini.

Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Perhubungan Perusahaan Malaysia yang juga Pengarah Jabatan Perhubungan Perusahaan Negeri Pahang, Khalid Jali dan Ketua Pengarag Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja yang juga Pengarah Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Neheri Pahang, Mustafa Ali.

Dalam pada itu beliau mengingatkan pekerja supaya menyertai kesatuan bagi membolehkan nasib mereka terbela dengan segala masalah dan aduan perlu dibuat mengikut saluran tertentu.

Terdahulu semasa merasmikan program Kesihatan 1,000 langkah belia anjuran Pejabat Kemas dan Kesihatan Maran di Kampung Machang Gelap Chenor, beliau menasihatkan orang ramai menjalani pemeriksaan kesihatan bagi mengesan penyakit.

Katanya, dengan pengesahan lebih awal, sekurang kurangnya ia dapat mengesan penyakit dan seterusnya mengubatinya.

"Tidak ada makna mempunyai kekayaan, duit dan pangkat ataupun harta jika sekiranya kita berpenyakit," tambahnya.

Ahli Parlimen Maran itu berkata, segala kemudahan perubatan bertaraf dunia dan modern yang disediakan kerajaan tidak bermakna jika rakyat tidak memanfaatkannya.


0 comments:

share2