Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, April 25, 2017

[KUANTAN] KEBUN SAYUR DIPANTAU


Pantau kebun sayur


Jabatan Pertanian Pahang perlu lebih agresif melakukan pemeriksaan secara berterusan terhadap kebun sayur bagi memastikan kandungan racun digunakan tidak melebihi syarat ditetapkan.

Exco Pembangunan Luar Bandar, Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, tindakan tegas perlu dikenakan kepada pekebun yang bersikap degil dengan melanggar peraturan sedia ada.

Menurutnya, terdapat sesetengah pengusaha kebun sayur yang mementingkan keuntungan semata-mata dengan menggunakan racun berlebihan.

“Saya dimaklumkan ada pekebun warga asing menggunakan racun perosak lima dalam satu di campur sendiri bertujuan membunuh serangga dan kulat yang menyerang cili besar.

“Penggunaan racun itu dapat meningkatkan hasil berganda apabila pokok cili menghasilkan buah yang besar dan banyak selain tidak diserang serangga perosak atau penyakit,” katanya ketika Majlis Penyampaian Insentif Skim Amalan Pertanian Baik Malaysia (MyGap), kelmarin.

Hadir sama, Pengarah Jabatan Pertanian Pahang, Datuk Mohd Anim Hosnan.

Shafik Fauzan berkata, jabatan perlu mengambil tindakan tegas kepada pengusaha yang dikesan menggunakan racun secara berlebihan dan tindakan sedemikian saja dapat menyedarkan pihak terbabit.

Katanya, sayur dan buah-buahan yang kandungan racun melebihi daripada ditetapkan akan disekat daripada berada di pasaran negara ini, seterusnya tidak berpeluang untuk dieksport ke luar negara dan ia merugikan negara.


0 comments:

share2