Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, March 28, 2017

TAK SEMPAT BAWA ANAK KE PAJABAT AGAMA


Tak sempat bawa anak ke pejabat agama


Kuala Nerang - “Saya terkilan kerana tak sempat bawa along ke pejabat agama Kuala Nerang untuk buat pengesahan memeluk Islam," Kata Hamidah Abdullah,38, yang kecewa selepas anak tirinya, Azyet Joplin, 18, itu meninggal dunia kerana kemalangan jalan raya.

Menurutnya, sejak akhir-akhir ini, anak sulung daripada tiga beradik itu mahu ibu bapanya itu membawanya supaya dapat didaftarkan sebagai Muslim yang sah.

“Memang pada hari ini kami berjanji selepas menoreh getah hendak bawanya ke pejabat agama dan dia gembira apabila hasratnya itu tercapai. Tapi kemalangan itu menyebabkan kami sekeluarga sungguh terkilan kerana tak sempat bawanya ke pejabat agama.

“Along baru saja datang sini kira-kira empat bulan lalu dari Sabah dan mahu tinggal bersama bapanya, Abd Aziz Abdullah yang turut mengusahakan kebun getah di Kampung Dalam, Mukim Kurung Hitam,” katanya.

Bagaimanapun sejak dua hari lalu sikap anaknya mulai pelik berbanding sebelum ini yang sangat ceria dan selalu mengusik adik-adiknya. Mungkin itu merupakan tanda ajalnya.

Dalam kejadian 11 pagi semalam itu, mangsa dikatakan dalam perjalanan pulang dari menoreh getah dan semasa sampai di selekoh Kampung Perik, motosikal ditunggang mangsa telah terbabas dan melanggar pokok.

Mangsa dikatakan mengalami kecederaan parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian sebelum mayatnya dibawa ke Hospital Kuala Nerang (HKN).

“Difahamkan semasa kejadian itu ada penduduk sempat pergi ke tempat kemalangan dan mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah. Berita ini sekurang-kurangnya dapat menggembirakan kami sekeluarga selepas gagal membawanya ke pejabat agama.

“Saya sekeluarga bersyukur kerana along sempat mengucap dua kalimah syahadah dan pemergiannya itu kami pasrah dan reda sahaja. Sebelum ini pun pernah dia maklumkan pernah mengucap selepas beberapa rakan mengajarnya mengucap dan sebab itu dia mahu ke pejabat agama bagi mengesahkannya sahaja,” katanya.

Menurut Hamidah, jenazah akan dibawa pulang dan dikebumikan di Kampung Teringai Darat, Kota Kinabalu, Sabah. Jenazah akan dibawa pulang melalui penerbangan pada malam ini.

Ketua Polis Padang Terap, Deputi Superintenden Ahmad Nasir Jaafar ketika dihubungi berkata, mangsa yang menunggang motosikal bersendirian hilang kawalan sebelum terbabas dan merempuh sebatang pokok.


0 comments:

share2