Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, March 26, 2017

MALAYSIA TIDAK AKAN MUFLIS


 Tengku Razaleigh Hamzah


Gua Musang - Bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah menyangkal dakwaan segelintir pihak bahawa negara akan berdepan muflis dan bankrap akibat kegagalan pengurusan kewangan.

Katanya, negara mempunyai aset yang banyak dan dibawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, beliau yakin, kewangan negara mampu diurus dengan baik.

"Negara tak akan muflis kerana Malaysia mempunyai aset yang banyak. Hutang tinggi adalah perkara biasa di mana negara maju seperti Amerika Syarikat juga memiliki hutang yang banyak sehingga beribu juta.

"Namun negara itu (Amerika Syarikat) tidak muflis kerana berada di bawah kawalan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) di mana ia menjaga keupayaan satu-satu negara membiayai pinjaman yang dibuat," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Program Transformasi Pendidikan Sekolah Kebangsaan (SK) Jerek di sini, semalam.

Tambah Tengku Razaleigh, tekanan ekonomi termasuk kejatuhan nilai ringgit kemungkinan akan pulih penghujung tahun ini dan ia dilihat mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi.

"Negara kita ada banyak aset selain daripada apa yang dieksport malah, minyak masih ada penemuan. Namun buat masa ini harga minyak jatuh. Kalau harga minyak naik, ia mampu membantu nilai ringgit dan menambah pendapatan negara.

"Pun begitu, bukan bermakna saya bersetuju jika negara membuat banyak pinjaman. Namun, dalam menghadapi kesulitan, itu adalah langkah yang wajar," katanya lagi.


0 comments:

share2