Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, March 16, 2017

EMPAT DAERAH TERLIBAT, H5N1 KINI DI BAWAH MKN 20


Empat daerah terlibat, H5N1 kini di bawah MKN 20


Kota Bharu - Berikutan penularan kes H5N1 yang semakin meruncing, Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri semalam mengisytiharkan kes tersebut sebagai bencana negeri dan diletakkan di bawah arahan Majlis Keselamatan Negara (MKN) 20.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Bio Teknologi dan Teknologi Hijau, Datuk Che Abdullah Che Mat Nawi berkata, walaupun sehingga kini kes tersebut tidak melibatkan manusia, namun kerajaan akan memastikan tindakan sebaik mungkin dapat dibuat melalui langkah-langkah yang seharusnya dilakukan melalui MKN 20 itu.

“Semuanya masih terkawal dan kerajaan sentiasa berusaha keras untuk mengawal. Sehingga kini ada empat jajahan utama yang terlibat dengan kes tersebut iaitu Pasir Mas, Kota Bharu, Pasir Puteh dan Bachok, meliputi 23 buah kampung di jajahan tersebut.

“Selain itu juga kami menerima maklumat lengkap sebanyak 24,000 unggas telah dihapuskan untuk langkah pengawalan drastik terhadap penularan tersebut,” katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai penularan virus H5N1 bawakan ayam yang bermula sejak minggu lalu.

Menurutnya, sehingga kini, tiada sebarang laporan melibatkan jangkitan terhadap manusia, dan Jabatan Kesihatan telah membuat pemeriksaan kepada mereka yang terlibat secara langsung dengan perkara itu.

Walaupun orang ramai dilihat takut untuk memilih ayam sebagai salah satu menu kini, namun beliau memberitahu, pihaknya dimaklumkan bahan asas itu masih selamat dimakan terutamanya dengan cara masakan panas.

“Semua agensi akan digerakkan kali ini. Saya juga ingin nasihatkan supaya berhati-hati dengan virus tersebut, dan kepada mereka yang terlibat dengan majlis kenduri kahwin dan sebagainya mungkin boleh menggunakan inisiatif lain untuk memastikan semuanya berjalan lancar.


0 comments:

share2