Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, March 18, 2017

DERITA ENAM BERANAK BERAKHIR


Derita enam beranak berakhir


Bagan Serai - Derita sekeluarga enam beranak terpaksa tinggal di rumah mendap dan tidak selamat di Kampung Parit Haji Sulaiman, di sini, sejak setahun lalu berakhir apabila mereka menerima bantuan rumah baharu, semalam.

Zailia Bakri, 39, menerima kunci rumah baharu dibina di bawah Program Bantuan Rumah (PBR) dilaksanakan Felcra Perak yang diserahkan Adun Alor Pongsu, Datuk Sham Mat Sahat.

Zailia yang bekerja sebagai pembantu kantin dan tinggal bersama lima anak, bersyukur dengan keprihatinan wakil rakyat dan Felcra Perak yang pantas membina sebuah rumah bagi menggantikan rumah bantuan kerajaan yang mengalami masalah mendap di Kampung Tengah, di sini.

“Lepas bertahun terpaksa tinggal di rumah bantuan kerajaan yang mendap, saya rasa seronok sebab dapat berpindah ke rumah baharu yang lebih selesa bersama anak-anak.

“Terima kasih Datuk Sham, pegawai Felcra dan pemimpin setempat yang prihatin dan menyegerakan pembinaan rumah ini,” katanya ditemui media di rumahnya di Kampung Tengah, semalam.

Turut hadir, Penolong Pengarah Felcra Perak, Yusof Razak, Pegawai Felcra Daerah Kerian, Anuar Abdul Hamid, dan Setiausaha Umno Bahagian Bagan Serai, Zulkarnain Ismail.

Sementara itu, Yusof berkata, susulan laporan rumah bantuan kerajaan didiami keluarga Zailia tidak selamat diduduki, Felcra selaku agensi pelaksana menerima arahan membina rumah baharu bagi menggantikan rumah lama yang dirobohkan.

Menurutnya, kerja pembinaan rumah baharu bernilai RM45,368 itu dimulakan 24 Oktober tahun lalu di tapak tanah pusaka keluarga Zailia di Kampung Tengah, di sini, dan siap sepenuhnya pada 23 Januari 2017.

“Keluarga Zailia sebenarnya menerima rumah bina baharu bantuan kerajaan pada 2010 di bawah nama suami.

“Namun masalah tanah mendap dan rumah tidak selamat diduduki menyebabkan rumah lama dirobohkan dan dibina baharu di bawah nama Zailia sendiri,” katanya.

Yusof berkata, sepanjang 2016, Felcra menjadi agen pelaksana bagi projek membina baharu 11 rumah di seluruh daerah Kerian, manakala 22 rumah dibaik pulih.

“Kos keseluruhan bagi projek membina baharu rumah diselia Felcra di daerah Kerian bernilai RM466,400, manakala kos baik pulih RM250,128.

“Bagi Parlimen Bagan Serai, sejumlah lapan rumah dibina baharu Felcra dengan nilai keseluruhan RM320,000, manakala 14 unit lagi dibaik pulih dengan nilai RM154,000,” katanya.

Dalam pada itu, Sham menegaskan kos pembinaan sebuah rumah bina baharu diterima Zailia dibiayai sepenuhnya Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) di bawah program PBR.

“Saya berharap keluarga Zailia dapat menjalani kehidupan lebih ceria.

“Saya turut berterima kasih kepada Felcra di atas usaha menjadi agen pelaksana projek membantu golongan rakyat memerlukan di Parlimen Parit Buntar,” katanya.


0 comments:

share2