Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, February 7, 2017

[LIPIS] ANGGAP REZEKI DATANG BERGOLEK


Anggap rezeki datang bergolek


Penantian hampir 16 tahun 49 penduduk untuk memiliki tanah di Kampung Keledek, Mukim Jelai di sini, kini berakhir apabila dikurniakan sebidang tanah di bawah projek Rancangan Pembesaran Kampung (RPK) Kampung Keledek seluas 19.83 hektar.

Penduduk, Salmah Mat Noh, 35, berkata, dia gembira dan berterima kasih kepada kepimpinan kerajaan dari segenap peringkat yang sentiasa berusaha membantu penduduk mendapatkan tanah berkenaan.

Ibu kepada empat anak itu turut merancang untuk membina kediaman di tanah tersebut, selain berhasrat menanam pokok buah-buahan.

“Rasa gembira dan macam tak percaya sebab dapat rezeki tanah kira-kira 0.4 hektar.

“Kalau nak beli tanah sendiri untuk bina rumah memang tak mampu. Jadi ini saya anggap rezeki bergolek dan penantian selama ini akhirnya membuahkan hasil,” katanya.

Hadir menyampaikan notis 5A RPK Kampung Keledek kepada 49 penerima itu ialah Exco Perumahan dan Perbandaran negeri, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail di Balai Raya Kampung Keledek, di sini, semalam.

Hadir sama Ketua Penolong Pegawai daerah, Azmil Hadid Maznan; Penolong Pegawai daerah, Mohd Zaidi Awang; Penghulu Mukim Jelai, Ahsyar Amin Ahmad dan Ketua Kampung Keledek, Ahmad Zaini Ismail.

Sementara itu, Wan Rosdy berkata, langkah pemberian tanah itu khususnya kepada golongan muda untuk membantu memiliki aset, selain turut memberi peluang pekerjaan kepada mereka.

Katanya, golongan belia perlu mempunyai kesanggupan yang tinggi untuk mengusahakan tanah tersebut termasuk menjalankan kegiatan ekonomi yang mampu memberikan pulangan menguntungkan.

“Saya berharap semua penerima yang menerima tanah seluas 0.4 hektar seorang ini dapat mengusahakan tanah tersebut dengan tanaman komersial seperti getah dan kelapa sawit atau membina rumah.

“Selain itu, kita menasihatkan mereka supaya tidak menjual tanah yang mereka miliki kepada orang luar dan menjadikan ia sebagai aset pada masa hadapan,” katanya.


0 comments:

share2