Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, December 26, 2016

TIDAK ADA LAGI KEAMANAN DI BUMI PADA 2016




Tidak ada lagi keamanan di bumi pada 2016


Keamanan di bumi hanyalah sentimen sinis penuh kepura-puraan yang datang daripada pelbagai bentuk dalam penubuhan politik.

Demikian menurut seorang penulis, Andre Damon, yang mana hasil nukilannya dikongsikan menerusi laman web rasmi World Socialist Web Site, semalam.

Menurutnya, trajektori sebenar dunia politik telah dapat dilihat menerusi ‘tweet’ daripada Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump yang pernah menulis pada Khamis: “AS sangat perlu memperkukuhkan dan memperluas keupayaan nuklearnya,”.

Pada tahun ini, sebahagian besar dunia telah terlibat dengan konflik ketenteraan.

Manakala negara yang masih aman menghabiskan masa bersedia untuk berperang dan mendera pelarian dari negara konflik bersenjata.

Walaupun angka muktamad masih belum dikeluarkan, sekurang-kurangnya 150,000 orang telah terbunuh dalam konflik bersenjata di seluruh dunia pada tahun ini.

Terdapat tiga "peperangan yang besar," dengan angka 2016 kematian lebih 100,000:

• Perang saudara Syria, di mana 46,442 orang telah dilaporkan terbunuh tahun ini. Sejak AS mula menyokong pemberontakan Islam pada 2011, angka kematian meningkat kepada 470,000 orang.

Peperangan ini telah memaksa 4.9 juta orang melarikan diri ke luar negara dan 6.6 juta rakyat Syria kehilangan tempat tinggal.

• Perang Iraq, di mana 23,584 orang terbunuh tahun ini. Sejak AS menyerang negara itu pada tahun 2003, lebih daripada satu juta rakyat telah meninggal dunia. Sehingga November, berjuta-juta rakyatnya telah melarikan diri ke luar negara.

• Perang di Afghanistan, di mana 21,932 orang terbunuh tahun ini. Sejak AS mula menyediakan senjata kepada Mujahidin, pendahulu Al-Qaeda, pada tahun 1978, lebih daripada dua juta orang terbunuh di negara itu.

Ketiga-tiga konflik menyumbang dua pertiga daripada kematian global dalam konflik ketenteraan.

Konflik peperangan itu juga telah membawa kepada krisis pelarian yang hebat dalam skala sejak Perang Dunia II.

Menurut Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), terdapat 65.3 juta orang kehilangan tempat pada akhir 2015.

Sesetengah 7,100 pelarian meninggal dunia tahun lepas dan jumlah tersebut mencatatkan peningkatan berbanding hanya 5,740 pada tahun lalu.


0 comments:

share2