Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, November 6, 2016

MALAYSIA TAK BOLEH KETEPI PELABURAN MANA-MANA NEGARA


Mohamed Khaled Nordin


Kulai - Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, Malaysia tidak boleh mengetepikan mana-mana negara yang mahu membuat pelaburan termasuk China.

Beliau berkata, ini kerana langkah itu akan membantu pertumbuhan ekonomi negara di samping turut membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada rakyat.

"Jadi, mana-mana negara pun (yang mahu membuat pelaburan di Malaysia), kita tidak boleh ketepikan," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar pihak yang menyebarkan cerita untuk menakut-nakutkan rakyat negara ini kononnya Malaysia sedang dijual melalui pelbagai perjanjian perniagaan bernilai lebih RM143 bilion yang ditandatangani dengan China.

Mohamed Khaled yang turut serta dalam lawatan selama enam Najib ke China mulai Isnin lalu berkata, banyak manfaat yang boleh diambil oleh Malaysia menerusi hubungan baiknya dengan China seperti menjadikan negara itu sebagai pedagang terbesar untuk barangan buatan tempatan.

Katanya setakat ini, China melalui syarikat China Railway Engineering Corp (CREC) telahpun menghulurkan bantuan kepada Malaysia untuk membina Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura, satu pilihan yang baik berbanding negara membuat pinjaman dengan Bank Dunia.

Mohamed Khaled berkata, pada lawatan itu juga beliau menerima hasrat daripada syarikat-syarikat China yang mahu membuka perniagaan di Johor dan mereka difahamkan telah membeli tanah di sini untuk tujuan berkenaan.

"Perincian mengenai perniagaan tersebut hanya akan diketahui pada tahun hadapan.

"Tetapi, ingin saya tegaskan kerajaan yang baik adalah kerajaan yangn memberikan peluang kepada rakyatnya... Johor akan terus terbuka kepada pelaburan daripada mana-mana negara termasuk China," katanya.


0 comments:

share2