Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, November 18, 2016

'DULU CAKAP LAIN. SEKARANG CAKAP LAIN'


Jahara Hamid


Georgetown - "Dulu cakap lain, sekarang cakap lain," demikian tempelak Ketua Pembangkang Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berhubung cadangan pemajuan di puncak Bukit Bendera.

Jahara berkata, Penasihat DAP, Lim Kit Siang pernah membantah sekerasnya rancangan memajukan kawasan itu ketika bekas Ketua Menteri, Tun Dr Lim Chong Eu mencadangkan perkara tersebut.

Namun kemudiannya cadangan itu dibatalkan akibat mendapat tentangan hebat daripada Kit Siang dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Anehnya sekarang Kerajaan Negeri bersama beberapa buah syarikat pula bercadang mahu membina lebih banyak pembangunan di Bukit Bendera.

"Adakah Guan Eng yang juga Pengerusi Perbadanan Bukit Bendera (PHC) mengkhianati bapanya yang pernah membantah pemajuan di Bukit Bendera?" katanya ketika sidang media selepas sesi perbahasan di Sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinan, hari ini.

Dalam masa yang sama, Jahara turut meminta Kerajaan Pulau Pinang menjelaskan dakwaan berhubung cadangan permohonan (RFP) bagi pembinaan hotel di puncak bukit yang sama.

"Katanya akan ada pembinaan hotel yang melibatkan 300 buah bilik di situ. Pembinaan hotel di situ sudah tentu adalah tidak wajar dan akan memusnahkan alam semula jadi dan ekosistem di Bukit Bendera.

"Amat pelik kerana dahulu bapanya menentang pembangunan di Bukit Bendera, sekarang anaknya pula mahu majukan, mana satu yang betul?" katanya.


0 comments:

share2