Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, November 5, 2016

25 AHLI KELUARGA MAUT SEKELIP MATA


25 ahli keluarga maut sekelip mata


Saada - Dalam sekelip mata, 25 ahli keluarga Abdullah Al Ibbi terbunuh selepas kediamanya musnah dalam serangan udara ketika dia, dua isterinya, anak-anak serta cucunya sedang menikmati makan malam. 

Abdullah terselamat, namun hanya mengetahui tentang kematian mereka selepas tersedar dari katil hospital enam minggu kemudian.

"Jika saya tidak takut ALLAH, saya pasti akan bunuh diri pada ketika itu," katanya dipetik BBC News.

Keluarga besar itu tinggal di kubu kuat pemberontak Houthi di Saada.

Menurut Abdullah, serangan udara tersebut berlaku kira-kira tengah malam.

Penyelamat bersama jentolak menjalankan operasi menyelamat sehingga pagi untuk mencari mayat yang tertimbus di bawah runtuhan.

Mangsa terdiri daripada 17 kanak-kanak dengan mangsa yang paling muda ialah cucunya yang berusia 1 bulan.

Tiga anak lelakinya bagaimanapun berjaya diselamatkan dari sisa runtuhan.

Abdullah menghabiskan sebahagian besar masanya bersendirian sekarang, di dalam bilik di sebuah masjid tempatan di mana dia tinggal.

Di waktu malam ia sukar. Abdullah mengalami kecederaan di bahagian kepala, tulang belakang dan rahang dan memerlukan rawatan yang tidak tersedia di Saada.

Tetapi bukan sahaja kerana kesakitan fizikal yang menyebabkan dia sering terjaga.

Dia dihantui oleh kenangan hidup yang dia ada.

"Kadang-kadang saya tidur dua, tiga jam dan kemudian saya bangun dan terjaga sehingga pagi.

"Saya masih teringatkan anak-anak dan rumah saya," katanya.

Sejak perang di Yaman bermula awal tahun lalu, orang awam telah membayar harga yang tinggi, dengan lebih 4,000 terbunuh, sebahagian besar oleh serangan udara, menurut PBB.


0 comments:

share2