Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, October 10, 2016

GURU ANTARA 16 INDIVIDU TERBABIT AKTIVITI PENGGANAS


k


Kuala Lumpur – Polis Diraja Malaysia (PDRM) menahan seorang guru kaunseling sekolah dan seorang kakitangan bank kerana disyaki terlibat dalam kumpulan pengganas sejak 21 September lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, turut ditahan sehingga 6 Oktober lalu lima peniaga, empat juruteknik, dua penggangur, seorang pengurus eksekutif, seorang pencari barangan artifak dan seorang pelajar universiti awam.

“Mereka ditahan di sekitar Selangor, Kelantan, Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Sabah. Kesemua mereka terdiri daripada 15 warga Malaysia dan seorang warga asing berusia antara 20 hingga 38 tahun,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Khalid berkata, seramai 14 suspek yang ditangkap di Selangor, Kelantan, Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Sabah disyaki anggota kumpulan pengganas kumpulan militan Daesh.

Menurutnya, mereka telah berbaiah secara dalam talian dengan sel `gagak hitam’ yang diketuai Muhammad Wanndy Mohamed Jedy yang merupakan perancang utama insiden pengeboman di Kelab Movida, Puchong, Selangor pada 28 Jun lalu.

Kata beliau, pelajar universiti awam di Johor yang ditahan pula kerana disyaki merancang untuk menyusup masuk ke Syria bagi menyertai kumpulan pengganas di negara itu.

Tambahnya, seorang rakyat Afrika Utara berusia 32 tahun ditangkap pada 25 September lalu kerana disyaki terlibat dalam sindiket pemalsuan dokumen bagi kegunaan kumpulan Jahbat Al Nusra.

“Kesemua suspek ditangkap kerana disyaki melakukan kesalahan berkaitan keganasan, Kanun Keseksaan (Akta 574) dan akan disiasat mengikut prosedur dibawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Akta 747),” katanya.


0 comments:

share2