Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, October 5, 2016

BAHAGIAKAH ANDA SEBAGAI PEKERJA DI MALAYSIA?


Pekerja


Satu kaji selidik yang dilakukan oleh Jobstreet menunjukkan bahawa rata-rata pekerja di Malaysia tidak bahagia dengan kerja mereka malah menduduki tempat kedua di dalam carta skala kepuasan pekerjaan lapor World of Buzz.

Kajian ini melibatkan tujuh buah negara di Asia dan menerima respons seramai 67,000 orang.

Tempat pertama carta diduduki Singapura (5.09 mata), Malaysia di tempat kedua (5.22 mata), tempat ketiga adalah Vietnam (5.48 mata), diikuti dengan Hong Kong (5.56 mata), seterusnya Thailand (5.74 mata), Indonesia (6.16 mata) dan terakhir adalah Filipina (6.25 mata).


Faktor utama pekerja tidak bahagia terhadap kerja di Malaysia, Singapura dan Vietnam adalah kepimpinan yang teruk, reputasi sesebuah syarikat, latihan yang tidak profesional, kurang selesa di tempat kerja dan juga hubungan di antara rakan sekerja.

Sementara negara jiran,Singapura memegang rekod mempunyai ramai pekerja yang tidak bahagia, Jobstreet juga turut mendedahkan kemungkinan keputusan ini akan lebih menurun untuk masa enam bulan akan datang.

Berdasarkan keputusan dari survey tersebut menunjukkan portal pekerjaan juga menggalakkan majikan untuk menangani faktor yang menyebabkan pekerja tidak bahagia di pejabat.


0 comments:

share2