Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, September 24, 2016

KENDERAAN BERAT ANCAM PENDUDUK


Kenderaan berat ancam penduduk


Rawang - Penduduk taman perumahan dan pangsapuri di Bandar Country Homes diancam bahaya dengan kehadiran kenderaan berat yang menggunakan bahu jalan sebagai tempat letak kenderaan.

Pengerusi Persatuan Penduduk Bandar Country Homes, Soong Beng Khoon berkata, keadaan itu membahayakan penduduk terutama penunggang motosikal dan juga pelajar sekolah.

Menurutnya, pihaknya meminta pihak berkuasa tempatan dan Suruhan Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengambil tindakan bagi mengelak insiden tidak diingini.

“Kawasan perumahan tidak boleh dijadikan tempat letak kenderaan berat. Namun perkara itu dilihat semakin membimbangkan. Ada antaranya letak di bahu jalan tanpa signal dan amaran semata-mata untuk beli makanan.

“Terdapat papan amaran dan tanda larangan yang dipasang di kawasan lapang juga tidak diendahkan malah dirosakkan pihak tidak bertanggung jawab,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, selain isu keselamatan, penduduk juga berdepan masalah jalan rosak dan berlubang disebabkan kehadiran kenderaan berat itu.

“Kita cadangkan kawasan lapang yang sering dijadikan tapak parkir kenderaan berat ini dibuat halangan atau penanaman pokok atau landskap lain supaya ruang itu tidak nampak kosong.

“Selain jalan rosak, didapati penduduk dalam keadaan bimbang akan keselamatan anak-anak yang keluar awal pagi ke sekolah berjalan kaki dan berbasikal,” katanya.

Menurutnya, pemilik dan pemandu lori tidak sepatutnya mementingkan diri dan membahayakan penduduk lain dengan membawa kenderaan berat mereka masuk ke kawasan perumahan.


0 comments:

share2