Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, July 31, 2016

BINJAI



Banyak kampong-kampong yang dinamakan dengan Binjai. Walau demikian ramai juga yang tidak mengetahui asal usul nama binjai tersebut. 

Binjai adalah nama pokok buah dari keluarga mangga. 

Berikut maklumat mengenainya:





Daun bujur berbentuk pisau pembedah, lebih kurang obovate, (7-) 10-12 (-30) cm x (3-) 4-5,5 (-10) cm, sederhana hijau dan berkilat di atas, pucat di bawah, sering sesak di hujung ranting kuat, keras, tumpul atau terus terang acuminate; tulang daun tebal, leper, yang dibangkitkan di atas, asas secara beransur-ansur decurrent; daun gempal, leper, 1-1,5 (-2.5) cm panjang.

Terminal panicle, 15-25 (-40) cm panjang, banyak bercabang dengan tulang belakang gempal dan cawangan, padat bunga, pucat merah jambu; bunga 5-merous, ungu pucat, wangi-wangian; kelopak linear, sehingga 10 mm panjang, tidak kuat reflexed seperti dalam kebanyakan bunga mangga lain, hanya sedikit reflexed di bahagian atas; subur stamen 1, filamen 5 mm panjang, putih di pangkalan, ungu ke arah puncak, staminodes 4 gigi seperti; cakera sempit, daun-suka, 1-1,5 mm panjang, pucat hijau; ovari tidak langsung bundar, coklat kemerahan, gaya Excentric, 8 mm panjang, putih, menjadi ungu selepas berbunga.

Buah-buahan yang berbiji obovate-bujur, berleher di pangkalan, 12-15 (-20) cm x 6-7 (-12) cm; kulit kuning atau pucat coklat, sangat nipis (1 mm); pulpa putih, lembut dan enak, berserabut, dengan rasa masam pelik dan bau yang kuat pada tempoh matang. borang di 'wani': buah bujur, bulat, 9-11 cm x 6,5-7 cm, hijau pucat berkilat pada tarikh matang, daging putih susu; bentuk terbaik hampir fibreless dengan rasa yang menyenangkan manis.

Seed (batu) bujur-berbentuk pisau pembedah, kira-kira 7 cm x 3,5-4 cm, tidak diratakan, berdinding nipis, tidak tempurung berkayu, diperbuat daripada serat yang kasar Kusut, monoembryonic.

Bentuk Wild mempunyai buah-buahan masam tetapi ada kultivar di Borneo dan Bali dengan manis, fibreless dan buah-buahan yang lazat. Bau pulpa buah-buahan yang agak menyakitkan hati, dan jus putih buah yang belum matang sangat merengsa kepada kulit dan apabila dimakan.

Buah-buahan Binjai berair dan agak manis-masam dan dimakan segar oleh masyarakat tempatan. Binjai sering digunakan untuk menyediakan rempah berdasarkan cili (sambal) yang dimakan dengan ikan sungai. Di sesetengah kawasan, daging buah masak adalah jeruk dan dipelihara dengan garam dalam balang. Ini digunakan untuk membuat sambal apabila buah-buahan segar tidak disediakan.

Nilai pemakanan: Kira-kira 65% buah binjai yang boleh dimakan. Setiap 100 g bahagian yang boleh dimakan juzuk ialah: air 86.5 g, protein 1 g, lemak 0.2 g, karbohidrat termasuk serat 11.9 g, abu 0,4 g, thiamine 0,08 mg, beta-karotena bersamaan 0.005 mg dan vitamin C 58 mg. Nilai tenaga ialah 200 kJ / 100 g.

Kayu ini digunakan untuk pembinaan ringan. Ketumpatan kayu adalah 410-570 kg / m padu pada kandungan lembapan 15%

Binjai dibiakkan dari benih sahaja. Cantuman oleh inarching mungkin boleh dilaksanakan. Walau bagaimanapun, ia tidak berjaya pada benih mangga.

Binjai tumbuh dengan baik hamper ketinggian 400 m. Ia seolah-olah memerlukan hujan hampir sepanjang tahun.

Bijai ialah pembawa sangat berat dan pokok tunggal boleh menghasilkan beribu-ribu buah-buahan. Buah masak 3 bulan selepas berbunga.

Terdapat pelbagai bentuk atau dipanggil wani yang sebahagian besarnya ditemui di Bali dan Kalimantan Timur. buah-buahan Wani lebih jus, lebih manis dan hampir fibreless. Ia juga tidak mempunyai bau binjai ciri yang sesetengah orang menyinggung perasaan. Oleh itu, pelbagai ini suka lebih oleh pengguna dan meraih harga yang tinggi di pasaran.

# Terjemahan Google Translater




0 comments:

share2