Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, June 23, 2016

[JERANTUT] FMD PUNCA PASARAN TERSEKAT


FMD punca pasaran tersekat


Sejak April lalu, daerah ini dikejutkan dengan penularan wabak penyakit kuku dan mulut atau FMD yang menyerang lembu ternakan sekali gus menyebabkan pasarannya tersekat.

Selain itu, penternak juga hanya dibenarkan untuk menyembelih lembu mereka di lokasi ditetapkan untuk memastikan ternakan terbabit tidak dijangkiti FMD. 

Penternak lembu di Felda Padang Piol, Azman Zakari, 43, berkata, meskipun lembu ternakannya bebas FMD, ketetapan itu harus dipatuhi. 

Katanya, semua penternak lembu diarahkan untuk membawa ternakan ke pusat penyembelihan di bandar Jerantut untuk pemeriksaan sebelum disembelih. 

“Nak kena bawa lembu ke sana sudah satu hal. Di sana nanti, kami perlu dapatkan permit menyembelih dan permit bawa balik daging untuk di jual di kawasan ni... semua tu kos.

"Bila terpaksa tanggung banyak kos, tak mustahil kalau harga daging lembu akan naik tahun ni," katanya yang membekalkan daging lembu di sekitar Felda Padang Piol.

Menurutnya, penularan wabak penyakit FMD itu telah lama tidak melanda daerah ini sejak kira-kira tujuh hingga lapan tahun lalu. 

“Sebelum ini, mungkin ada yang terkena wabak ni tapi mereka dapat kawal cepat. Tahun ini keadaan agak teruk. 

“Kami tak dapat menyembelih di kawasan sendiri... lembu juga tak dapat dijual kepada pembeli dari negeri lain yang mahukan lembu hidup,” katanya.

Seorang lagi penternak, Abdul Hadi Mohd Nafiah, 30 berkata, penyakit FMD terbabit mungkin berpunca daripada lembu import dibawa masuk tanpa kawalan. 

“Kalau lembu tempatan jarang yang akan ada masalah FMD ini sebab setiap penternak tahu cara nak cegah. 

“Kami akan beli vaksin yang akan disuntik setahun sekali untuk cegah penyakit itu. Siapa yang nak tanggung kalau lembu mati kan?” katanya. 

Abdul Hadi berharap Jabatan Veterinar Pahang dapat menyelesaikan masalah ini sebelum menjelang Aidilfitri memandangkan permintaan daging lembu akan meningkat sekitar tiga hari sebelum raya.

Katanya, lebih 20 ekor lembu diperlukan bagi menampung permintaan penduduk di tanah rancangan Felda Padang Piol.

"Tapi takkanlah semua lebih 20 ekor lembu ni kita nak angkut ke pusat penyembelihan? Kos mesti jadi lagi tinggi dengan dua permit yang terpaksa dibeli,” katanya. 

Dalam pada itu, Abdul Hadi tidak menolak kemungkinan harga daging lembu akan meningkat pada tahun ini memandangkan masalah yang dihadapi terbabit. 

“Sekarang harga daging lembu sekitar RM28 sekilogram. Tidak mustahil ia akan naik sehingga RM30 sekilogram, tahun ini," katanya.


0 comments:

share2