Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, October 7, 2015

NYARIS DIPATUK TEDUNG SELAR


Nyaris dipatuk tedung selar


Labis - Seorang pemilik premis barangan lusuh dan membaiki kenderaan di Pekan Bekok, di sini, terselamat daripada maut apabila nyaris dipatuk seekor ular tedung selar yang bersembunyi di sebuah kenderaan milik pelanggannya.

Pemilik premis, Tan Tek Hong, 39, berkata, dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi, semalam, dia membuka premis tersebut bagi membolehkan empat pekerjanya memulakan kerja.

“Ketika saya memeriksa sebuah kenderaan rosak, saya dengar bunyi desiran dari bahagian enjin tapi tak ambil kisah sebab nak siap baiki cepat.

“Tapi, lama-lama bunyi itu makin kuat. Bila saya buka bonet kenderaan itu, muncul ular tedung selar yang sedia untuk mematuk,” katanya.

Menurutnya, ketika itu jarak antaranya dan ular berkenaan kira-kira semeter dan tindakannya melarikan diri mendapat perhatian pekerjanya, sebelum seorang daripada mereka menghubungi Balai Bomba Sukarela Bekok.

Katanya, beberapa anggota bomba sukarela tiba beberapa minit kemudian dan mengambil masa 20 minit untuk menangkap reptilia tersebut yang cuba mematuk anggota bomba sukarela berkenaan.

“Sebenarnya, malam semalam (kelmarin) saya ada nampak ular tedung dekat timbunan barang lusuh sebelum tutup kedai, tapi saya fikir ular itu sudah pergi jauh.

“Saya tak sangka ia dekat sini, nasib baik tak ada yang cedera. Ini kali pertama ular tedung selar dijumpai di sini (kedai),” katanya.

Menurutnya, ular tedung selar sepanjang lima meter dan berat 50 kilogram itu kemudian diserahkan kepada Jabatan Perhilitan.

0 comments:

share2