Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, May 23, 2015

KRU KAPAL KOREK YANG HILANG DITEMUI


Kru kapal korek yang hilang ditemui


Johor Bahru – Kru kapal korek karam di perairan Pengerang yang dilaporkan hilang sebelum ini berjaya ditemui, kira-kira jam 3.45 petang, semalam.

Pengarah Operasi Daerah Maritim 7, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Komander Maritim Mustafa Kamal Abas berkata, mangsa korban pertama itu ditemui kira-kira 14 batu arah utara dari posisi kapal korek tersebut tenggelam.

“Operasi mencari dan menyelamat (SAR) yang digerakkan mengesan 14 lagi kru kapal korek, Ocean Line 208 yang masih hilang itu diperluaskan sekitar 15 batu nautika arah utara dan timur.

“Mangsa ditemui KD Handalan di kawasan pencarian,” katanya sambil menegaskan operasi ditangguhkan jam 7 petang dan akan disambung seawal jam 7 pagi tadi.

Katanya, usaha mengesan baki 13 kru kapal tersebut yang membawa seorang rakyat tempatan dan selebihnya warganegara China termasuk seorang wanita giat dilakukan.

Seramai lebih 50 anggota dan pegawai Maritim ditugaskan dalam operasi SAR di lokasi kejadian dengan menggunakan lima aset digunakan antaranya KD Handalan (TLDM), KM Manjung (Maritim), dua bot Petir 10 (Maritim), KD Nilam (Jabatan Laut).

Kapal Ocean Line 208 yang berdaftar di Bolivia dilaporkan karam ketika dalam perjalanan menghala ke perairan Pengerang, akibat dipukul ombak.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.20 pagi itu, seorang daripada 15 kru kapal korek terbabit terselamat, manakala selebihnya dikhuatiri lemas.

0 comments:

share2