Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, November 1, 2014

PENDUDUK GEMPAR SUNGAI TIBA-TIBA BERUBAH MERAH

Penduduk gempar sungai tiba-tiba berubah merah


SAMARINDA: Penduduk tempatan heboh dan kecoh apabila sebatang anak sungai di Bontang Selatan, Kalimantan Timur yang berubah menjadi warna merah.

Menurut berita yang dilaporkan oleh KOMPAS.com, misteri air sungai yang tiba-tiba berubah menjadi merah seperti darah itu berlaku pada Selasa, lalu.

Pihak polis dan penduduk setempat pada awalnya mengesyaki kejadian perubahan warna air sungai tersebut berpunca daripada pembuangan sisa cat atau perwarna ke dalam anak sungai terbabit.

Hasil siasatan polis ke atas tiga orang suspek yang disoal siasat mendapati kejadian terbabit berpunca daripada pembuangan sisa pembersihan tong yang mengandungi pewarna organik.

Menurut Polis Bontang, AKBP Heri Sasangka, lima tong yang berukuran 200 liter sudah dirampas dan ketiga-tiga suspek telah dibebaskan setelah selesai disoal siasat.

Pihak Polis Bontang juga telah mengambil dan menghantar sampel air sungai untuk ujian.

"Jika hasil ujian air itu mengandungi sisa-sisa yang berbahaya dan memudaratkan, kes ini akan disiasat dengan lebih terperinci lagi," ujar Heri.

Tambahnya, hasil ujian akan diketahui dalam tempoh dua hingga tiga hari.

Keadaan air sungai kini dilaporkan telah kembali normal namun, penduduk setempat masih lagi terkejut dengan kejadian itu.




0 comments:

share2