JIKA kerosakan lif dan sampah tidak dikutip adalah lumrah bagi
penduduk Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di ibu kota, satu lagi masalah yang tiada
penyelesaiannya sehingga kini membabitkan kekurangan tempat meletak
kereta.
Antara penempatan dengan masalah tersebut adalah Pangsapuri Sri
Penara, Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur yang penduduk
kawasan tersebut terpaksa berkongsi tempat meletak kereta berikutan
bilangan petak yang disediakan terlalu sedikit.
Ekoran itu, kenderaan terpaksa diletakkan dengan jarak yang sangat
dekat antara satu sama lain dan tidak kurang juga yang meletakkan kereta
mereka di depan kenderaan yang mendapat petak letak kereta.
Menurut Timbalan Pengerusi Persatuan Penduduk Sri Penara, Mohd. Sakri
Masdi, kekurangan petak parkir yang dialami penduduk sudah berada pada
tahap kronik yang memerlukan penyelesaian segera daripada kerajaan.
"Oleh itu, pada pembentangan Bajet 2013 ini, saya berharap Kerajaan
Pusat dapat mencari penyelesaiannya termasuk menyalurkan peruntukan
khusus kepada DBKL untuk membina lebih banyak tempat meletak kenderaan
di kawasan pangsapuri," katanya.
Tinjauan itu mendapati masalah sama turut dialami oleh kebanyakan PPR
dan PA DBKL yang berpunca kerana petak meletak kenderaan yang
disediakan hanya satu pertiga daripada keseluruhan nisbah unit rumah.
Perancangan kawasan perumahan berkenaan dengan andaian bahawa tidak
semua penduduk mampu memiliki kereta sendiri sudah lapuk kerana
kenderaan itu kini adalah satu keperluan.
Keadaan bertambah buruk apabila kebanyakan penduduk di kawasan itu
mempunyai lebih daripada sebuah kereta bagi menampung keperluan keluarga
yang ramai.
Jaringan pengangkutan awam yang belum efektif sepenuhnya berikutan
banyak projek yang dicadangkan masih belum disiapkan telah menyebabkan
rakyat tiada pilihan lain kecuali menggunakan kenderaan persendirian.
Mengulas perkara itu, penganalisis ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam
berkata, langkah meningkatkan kecekapan sistem pengangkutan awam itu
adalah penting bagi merapatkan jurang pendapatan golongan kaya dengan
miskin.
Beliau yang juga Pengerusi Pusat Pengajian Polisi Awam Institut
Kepimpinan Strategik Asia (ASLI) berkata, langkah itu dapat mengurangkan
bebanan yang dihadapi penduduk miskin ekoran peningkatan inflasi yang
masih berlaku di negara ini.
"Malaysia perlu belajar daripada kesilapan negara Eropah seperti
Greece yang mengalami masalah ekonomi serius secara perlahan dan hampir
tidak disedari. Kita mesti mengambil tindakan pembetulan yang tepat melalui Bajet 2013 bagi memastikan keseimbangan ekonomi kita," katanya.
Menurut beliau, bagi memastikan kerajaan mempunyai wang mencukupi
untuk meningkatkan kemudahan pengangkutan awam dan lain-lain maka projek
besar yang bukannya satu keutamaan harus dikurangkan.
"Wang yang dapat disimpan daripada projek berkenaan boleh digunakan
untuk projek-projek kecil bagi memenuhi kehendak mendesak golongan
berpendapatan rendah," katanya.
Seperti yang disarankan oleh Navaratnam, maka dalam Bajet 2013
kerajaan perlu memikirkan kaedah bagi mengurangkan beban yang dialami
oleh golongan miskin yang kini semakin terhimpit apabila terpaksa
membelanjakan wang banyak untuk kos kenderaan.
Oleh itu, sudah sampai masanya kerajaan mempertimbangkan untuk
menurunkan harga petrol atau memberikan rebat bahan api itu dalam Bajet
2013.
Dalam mengimbangi peningkatan perbelanjaan kerajaan bagi membantu
golongan miskin dan berpendapatan sederhana, cukai terhadap barangan
mewah dan warga asing yang membeli hartanah di negara ini perlu
ditingkatkan.
Kerajaan juga perlu memikirkan langkah drastik bagi membaiki sistem
jalan raya bagi mengurangkan kesesakan lalu-lintas yang sering
memeningkan warga kota dan meningkatkan penggunaan minyak kenderaan.
Selain itu, kerajaan juga perlu melakukan sesuatu bagi membantu
golongan berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan yang kini perlu
membelanjakan sebahagian besar pendapatan bulanan mereka untuk membayar
ansuran kereta.
Bagi mengurangkan beban, kerajaan juga perlu menurunkan cukai jalan
kereta persendirian melibatkan jenis yang banyak digunakan oleh golongan
berpendapatan rendah dan sederhana.
Dalam pada itu, Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna
Malaysia (FOMCA), Datuk N. Marimuthu berharap kerajaan dapat memberikan
peruntukan mencukupi bagi meningkatkan kemudahan pengangkutan awam
negara.
Katanya, mengikut kajian pihaknya dari 2008 hingga kini yang
melibatkan lebih 30,000 orang, rakyat mahukan sistem pengangkutan awam
yang mampan.
"Pada masa ini, kerajaan lebih menumpukan pengangkutan awam di kawasan Lembah Klang berbanding kawasan luar bandar.
"Apabila saya pergi ke Slim River, Bidor atau Taiping di Perak, saya
jarang dapat melihat bas-bas awam berulang-alik untuk kemudahan
penduduk. Ini semua berpunca kerana kita memberikan terlalu banyak
tumpuan di Lembah Klang," ujarnya.
Beliau berkata, kerajaan seharusnya menyediakan pelan pembangunan
pengangkutan awam menyeluruh bagi membantu penduduk seluruh negara yang
kini terpaksa membelanjakan wang banyak untuk membeli kenderaan yang
harganya kini bukanlah murah.
Dalam perkembangan sama, kerajaan juga harus menimbangkan untuk
menurunkan harga kereta terutama kereta buatan tempatan bagi membantu
rakyat berpendapatan sederhana dan rendah memiliki kenderaan yang kini
menjadi satu keperluan.
Kerajaan juga boleh bekerjasama dengan pihak bank untuk memudahkan
lagi proses pinjaman buat rakyat yang ingin memiliki kenderaan dan dalam
masa sama memastikan bank tidak mengenakan kadar faedah tinggi.
Bagi meningkatkan kemudahan pengangkutan awam di luar Lembah Klang,
kerajaan perlu menyediakan satu skim subsidi bagi syarikat-syarikat
pengangkutan awam, berdasarkan skim yang diterima pakai oleh
negara-negara lain.
Satu lagi langkah popular yang sudah pasti mendapat sokongan
sebahagian besar rakyat adalah untuk menurunkan kadar tol kecuali bagi
kenderaan mewah.
Akhirnya, marilah kita sama-sama menghayati kembali kata-kata bapa
pengangkutan China moden, Ye Gongchuo yang terkenal dengan slogan
"Menyelamatkan China Dengan Pengangkutan."
Beliau yang hidup ketika zaman pemerintahan Dinasti Qing menegaskan
sesebuah kerajaan perlu meningkatkan kemudahan pengangkutan kerana ia
adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan negara berkenaan daripada
kemunduran.
0 comments:
Post a Comment