Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, May 30, 2012

Lagi Klinik 1Malaysia Dibina Untuk Rakyat


Sebanyak lima buah lagi Klinik 1Malaysia bakal beroperasi di negeri ini tidak lama lagi bagi memberi peluang kepada lebih ramai rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan yang ditawarkan klinik berkenaan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, dua daripada klinik tersebut akan dibuka di Kuantan manakala tiga lagi di daerah Jerantut, Maran dan Raub.

"Secara purata, seramai 151 pesakit menerima rawatan di klinik tersebut setiap hari iaitu melebihi 100 orang yang disasarkan kementerian," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Klinik Pergigian Bergerak 1Malaysia di sini baru-baru ini.

Sementara itu, ketika melawat Hospital Lipis kemudiannya, Tiong Lai berkata, kerajaan akan membina bangunan baru Hospital Lipis di bawah pembangunan fasa kedua hospital itu dengan peruntukan berjumlah RM57 juta.

Katanya, pembinaan bangunan itu akan bermula pada tahun ini dan dijangka siap sepenuhnya menjelang tahun 2014.

"Apabila siap kelak, ia bakal menempatkan wad perubatan lelaki dan wanita, wad kecemasan dan trauma, unit sajian serta unit pentadbiran dan rekod.

"Pembinaan bangunan baru Hospital Lipis itu terletak di bersebelahan bangunan sedia," katanya.

Tambahnya, bagi bangunan sedia ada pula, kementerian memperuntukkan RM500,000 bagi kerja-kerja menaik taraf meliputi klinik pesakit luar, wad kanak-kanak dan unit kecemasan.

0 comments:

share2