Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, February 15, 2012

48 Peneroka Mendapat Bayaran SITS


Seramai 43 peneroka Felda Hulu Jempol di sini gembira apabila Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) meluluskan pembayaran khas wang Skim Insentif Tanam Semula (SITS) berjumlah RM158,827 baru-baru ini.

Skim itu membabitkan pembayaran purata RM4,000 seorang berdasarkan keluasan tanah dan secara langsung menamatkan penantian peneroka terbabit.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentol, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, pemberian itu bertujuan menggalakkan peneroka menanam semula pokok sawit dengan benih baharu bernilai tinggi.

"MPOB berfungsi untuk menyelaras sebarang kegiatan yang didapatinya perlu bagi melindungi dan memajukan kepentingan industri kelapa sawit negara.

"Agensi itu juga berfungsi menetapkan piawaian atau gred kelapa sawit serta keluasan tanaman itu," katanya pada majlis bayaran SITS di Felda Hulu Jempol dekat sini baru-baru ini.

Hadir sama Pengurus Besar Felda Wilayah Jengka, Saari Din dan Ketua MPOB Wilayah Timur, Mohd. Nozri Ibrahim.

Menurut Shahaniza, wang yang diterima itu sedikit sebanyak membantu peneroka mengurus perbelanjaan serta meringankan beban perbelanjaan terutama ketika membuat persiapan awal persekolahan anak-anak.

Katanya, skim itu juga merupakan durian runtuh kepada mereka dan menjadi pemangkin untuk terus berusaha memajukan kebun masing-masing.

"Saya berharap peneroka terbabit lebih komited sekali gus menjadikannya sebagai galakan serta perangsang untuk meningkatkan lagi komitmen terhadap Felda," katanya.

Dalam pada itu, Ketua Kampung Felda Hulu Jempol, Idris Shah Musa berkata, pembayaran skim itu tepat pada masanya ketika para peneroka memerlukan wang untuk perbelanjaan harian.

0 comments:

share2