Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 17, 2011

RENUNGAN JUMAAT BUAT PAKATAN PEMBANGKANG!!!


Kalau bercerita pasal puak - puak Pakatan Pembangkang Haramjadah ni membuatkan Semut teringat satu kisah yang selalu orang tua - tua cerita dulu.

Kebiasaannya kisah ini diceritakan kepada budak - budak agar mereka dapat jadikan sebagai satu pengajaran.

Dan memandangkan puak - puak Pakatan Haramjadah ni perangai pun mengalahkan budak - budak, adalah wajar mereka mengambil kisah ini sebagai ikhtibar.

Suatu ketika dahulu, ada seorang pengembara yang mahu keluar mengembara dengan anaknya. Mereka memiliki seekor keldai.

Maka, keldai itu pun dimuatkan dengan peralatan - peralatan sebagai bekalan mereka untuk mengembara. Punya banyak barang yang dimuatkan, sampai tak ada tempat nak duduk.

Apabila mereka tiba disebuah kampung, orang kampung tu pun mula bercerita betapa kejamnya pengembara dan anaknya itu terhadap keldai mereka.

Mendengar komen dari penduduk kampung itu, maka dibawa separuh dari muatan tu turun dan digalas oleh si Bapa.

Sampai pulak mereka dikampung lain, orang kampung tu pulak bercerita mengenai kekejaman si anak kerana membiarkan bapanya yang tua memikul beban tersebut.

Lalu si anak tu pun mengambil beban tersebut dan mereka meneruskan pengembaraan mereka seperti biasa.

Sampai satu kampung lagi, orang kampung tu pulak mengecam si bapa kerana kejam terhadap anaknya dan membiarkan si anak tu memikul beban sedangkan anak tu masih kecil.

Lalu apabila sampai dihujung kampung yang memberi kecaman tersebut, kedua - dua anak - beranak pengembara tu membuang semua beban yang dipikul sehingga tidak ada satu pun yang tinggal.

Moral cerita ni ialah, walau apa saja yang dibuat oleh orang lain, mesti ada saja yang tak kena. Mesti ada je benda yang salah. 

Tak de sorang pun penduduk kampung tu yang dapat berfikir dengan akal fikiran mereka. Tak de sorang pun yang datang untuk memberikan cadangan atau pandangan yang bernas.

Sebaliknya mereka hanya tahu memberi kritikan dan komen tak tentu arah. Yang ruginya nanti, bukan diorang tapi orang yang memikul beban tu.

Itulah agenda sebenar yang hendak dilakukan oleh puak - puak Pakatan Haramjadah ni sebenarnya. Diorang bukan nak membantu memajukan Negara. 

Tapi sebalik, niat mereka hanyalah untuk menjahanamkan Negara ni sahaja. Lepas tu baru puas hati mereka agaknya. Memang macam sial perangai puak - puak Pakatan Pembangkang ni!!!

0 comments:

share2