Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, November 21, 2019

DUN PAHANG: FAEDAH PENUKARAN STATUS BANDAR KUANTAN KEPADA ‘BANDARAYA’



DUN PAHANG: FAEDAH PENUKARAN STATUS BANDAR KUANTAN KEPADA ‘BANDARAYA’


Tiada kenaikan cukai taksiran setelah Kuantan dinaik taraf ke status bandaraya memandangkan ianya bukan indikator penentu kadar nialaian cukai tersebut malahan ianya membuka peluang bagi pelaksanaan penstrukturan semula kadar cukai taksiran yang bersifat ‘Mesra Rakyat’.

Mengulas dengan lebih lanjut tentang faedah yang diterima daripada kenaikan taraf bandar kepada perbandaran, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan Dan Perumahan, YB Encik Abd Rahim Muda berkata, keyakinan pelabur untuk melabur kepada bandar berstatus bandar raya turut akan membuka lebih peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduknya.

”Peningkatan ekonomi kesan dari keyakinan pelabur kepada bandar yang berstatus bandar raya, akan membuka lebih peluang pekerjaan dan peluang perniagaan khususnya penduduk Kuantan untuk melibatkan diri dalam perniagaan secara kecil-kecilan mahupun yang melibatkan modal yang besar,” katanya bagi menjawab soalan daripada Adun Kawasan Beserah, YB Tuan Haji Andansura Rabu.

Selain itu, kakitangan awam yang berkhidmat di bandar yang berstatus bandar raya akan menikmati Elaun Bantuan Sara Hidup Perkhidmatan Awam (COLA) yang lebih tinggi berbanding sebelum dinaik taraf.

Menjawab soalan kedua daripada Andansura berkenaan tindakan kerajaan negeri bagi memastikan penduduk pinggir bandar tidak tercicir selepas penaik tarafan status bandar raya ini, Rahim menjelaskan pihak kerajaan negeri sedang giat merancang pelaksanaan projek pembangunan dan menaik taraf infrastruktur kawasan luar bandar.

Antara sebahagian projek sedang dan telah dilaksanakan termasuklah membina, menaik tarar dan membaik pulih longkang dan jalan, dewan orang ramai, gerai dan premis jualan, kemudahan sukan, dan tandas awam di kawasan tumpuan pelancong.


0 comments:

share2