Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, April 16, 2016

PENGAWAL TRAFIK UDARA DIDAKWA PUNCA NAHAS TRANSASIA


Pengawal trafik udara didakwa punca nahas TransAsia


Taipei - Taiwan mendakwa dua pegawai kawalan trafik yang menyebabkan nahas pesawat TransAsia pada tahun 2014 yang menyebabkan 49 maut, pendakwaan pertama dalam nahas udara paling teruk di negara itu sejak satu dekad, lapor AFP.

Dua juruterbang yang terbunuh dalam nahas itu turut dipersalahkan kerana terbang di dalam kawasan perumahan selepas pesawat itu cuba mendarat di lapangan terbang Magong kepulauan Penghu.

"Empat orang didapati telah cuai dalam tugas mereka ketikakemalangan ini," kata pendakwa raya Penghu dalam satu kenyataan merujuk kepada kedua-dua pegawai kawalan trafik udara dan juruterbang.

Kedua juruterbang tidak akan didakwa, tetapi kakitangan yang bertanggungjawab bagi trafik udara pada hari tersebut didakwa kerana kecuaian jenayah, yang membawa hukuman penjara sehingga lima tahun.

Badan penerbangan Taiwan pada Januari berkata juruterbang telah menyebabkan nahas pada 23 Julai 2014, dengan terbang terlalu rendah ketika mereka cuba mendarat semasa taufan.

Siasatan juga menyalahkan faktor-faktor lain seperti bencana, termasuk komunikasi memberi maklumat cuaca kepada krew penerbangan dan isu-isu penyelarasan di lapangan terbang Magong.

Pendakwa berkata, pegawai kanan bertugas Ching, dan Li, menyebabkan kemalangan tersebut dengan tidak membenarkan pesawat untuk mendarat.

Juruterbang itu berkomunikasi selama 12 minit selepas menerima permintaan pesawat mendarat, tetapi Ching tidak memberikan kelulusan yang diperlukan memandangkan keadaan cuaca buruk.

Tujuh bulan selepas Penerbangan GE222 terhempas, 43 orang terbunuh apabila sebuah pesawat TransAsia melanggar jambatan dan terjunam ke dalam sungai di Taipei.


0 comments:

share2