Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, April 10, 2016

KUANTAN] EL NINO: 7,000 AKAUN PENGGUNA PAHANG ALAMI GANGGUAN


Air


Lebih 7,000 akaun pengguna air di tiga daerah di Pahang mengalami gangguan bekalan disebabkan tekanan air di loji-loji bekalan rendah akibat fenomena el-nino.

Pegawai Perhubungan Awam Pengurusan Air Pahang Berhad (PAIP) Nurul Farhana Abdul Hamid berkata tiga daerah yang terjejas ialah Temerloh, Lipis dan Pekan.

"Lipis merupakan daerah paling teruk terkesan dengan masalah bekalan air bersih melibatkan dua loji mengalami tekanan rendah.

"Masalah bekalan air di Loji Air Jelai telah menjejaskan 6,029 akaun pengguna dan Loji Air Batu 9 melibatkan 120 akaun. Kejadian ini berlaku sejak lebih dua minggu minggu lepas," katanya kepada Bernama di sini, semalam.

Bagi daerah Temerloh, sebanyak 460 akaun pengguna terjejas apabila sumber air dari loji air Lubuk Kawah mengalami tekanan rendah manakala yang terbaharu daerah Pekan melibatkan 500 akaun pengguna dari Loji Air Chini.

Katanya, PAIP telah mengambil tindakan segera dengan menyalurkan bantuan ke kawasan yang terputus bekalan dengan menyediakan tangki statik, penghantaran lori tangki serta mesin pam tambahan ke kawasan-kawasan yang terjejas.


0 comments:

share2