Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, January 23, 2016

SARAWAK BANTU PELAJAR BELUM TERIMA BIASISWA JPA


Adenan Satem


Kuching – Kerajaan negeri Sarawak akan membantu pelajar tempatan yang belum menerima bayaran bagi biasiswa tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kata Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem.

“Ya, kami akan membantu mereka. Saya telah memberikan arahan kepada Yayasan Sarawak untuk mencari jalan dan kaedah mengenai cara terbaik untuk membantu mereka,” kata beliau dalam kenyataan di sini.

Beliau berkata mereka yang terlibat dialu-alukan untuk mengemukakan petisyen kepada kerajaan negeri.

Semalam, beberapa orang daripada mereka datang bersama-sama untuk menulis surat merayu bantuan daripada Adenan.

Dalam perkembangan lain, Adenan mengalu-alukan nasihat Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum kepada hakim dan pegawai kehakiman di kedua-dua negeri itu untuk terus memberi tumpuan kepada kes-kes berkaitan alam sekitar dan pelancongan.

Adenan menyifatkan nasihat itu sebagai “idea yang bagus sekali.”

“Saya akan berbincang dengan Malanjum tentang bagaimana untuk merealisasikan perkara ini kerana ia membabitkan implikasi perundangan,” katanya.

Sementara itu, menyentuh mengenai pembayaran biasiswa JPA, Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Datuk Dr Sim Kui Hian berkata beliau amat gembira kerajaan negeri di bawah kepimpinan Adenan telah tampil untuk membantu pelajar-pelajar terlibat melalui Yayasan Sarawak.

“Kami akan terus merayu kepada kerajaan Persekutuan yang menyelia biasiswa JPA supaya memberi perhatian kepada pelajar Sarawak sebagai kes khas.

“Saya sentiasa menegaskan bahawa tidak cukup baik untuk Sarawak untuk menuntut bagi lebih banyak projek-projek pembangunan infrastruktur lebih tetapi juga pembangunan sumber manusia melalui pelajarnya,” kata beliau.


0 comments:

share2