Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, April 7, 2015

TOK AWANG SELAMPIT : NIK AZIZ AMANATKAN PAS BERBAIK DENGAN UMNO



Tersebar infografik di media sosial 'amanat Nik Aziz' untuk penyatuan antara Pas dengan UMNO demi agama Islam. Itu diakui oleh Nik Abduh dan Menteri Besar Kelantan sendiri, demikian yang difahamkan melalui infografik tersebut.

Sememangnya penyatuan itu sangat wajar terutama dalam keadaan negara ketika ini. Penyatuan bangsa melayu dan agama Islam itu sesuatu yang sangat penting dan dapat terus mengekalkan kestabilan politik negara.

Tok Awang bukan 'orang politik' dan tidak melihat apa-apa kepentingan dari segi politik dalam penyatuan itu, namun Tok Awang lebih suka melihat dari sudut penyatuan bangsa melayu itu sendiri dan agama Islam itu sendiri.

Cukuplah dimana kita telah lalui perpecahan yang amat sangat suatu waktu dulu, sehinggakan sembahayangpun kita memerlukan 2 imam dimana pihak sana tidak mengiktiraf imam dari pihak sini.

Kenduri juga tidak didatangi walaupun tinggal sekampong, apa lagi untuk merikahkan antara anak-anak mereka yang berlainan ideologi politik itu. Itu bukannya tuntutan Allah.




Tok Awang merasa lega apabila melihat adanya sedikit kekenduran oleh sebahagian pemimpin Pas yang sudi dan ingin membuka ruang bagi penyatuan antara 2 parti terbesar melayu ini. Bahkan sememangnyalah antara Pas dan UMNO itu bersaudara.




Cuma kita bimbangkan ada diantara kalangan pemimpin dalam Pas itu sendiri yang sudah jadi talibarut kaum lain yang berusaha untuk mengagalkan penyatuan ini. Mungkin ramai sudah mula dapat melihat siapakah yang punya kecenderungan demikian, bahkan mereka tidak segan silu rela menghancurkan Pas sendiri dari membiarkan penyatuan itu berlaku.

Jika dinegara kita sendiri Islam kita masih belum dapat kita satukan, usahlah ada yang bermimpi untuk penyatuan seluruh umat Islam serata dunia.


Tok Awang Selampit.



0 comments:

share2