Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, December 31, 2014

ROMPIN : BANJIR TIOMAN KALI INI LEBIH DAHSYAT


Aliran air yang deras menyebabkan tanah runtuh hingga menyebabkan sebuah rumah di Pulau Tioman musnah.




“Keadaan hujan lebat ditambah dengan air bukit yang deras mengalir melalui kawasan kampung dan angin yang kuat semalam (kelmarin) memang di luar jangkaan serta menakutkan kami yang tinggal di Pulau Tioman ini," kata Ketua Kampung Tekek, Zulkarnaini A Hamid, menceritakan keadaan sebelum berlaku banjir di pulau peranginan terkenal di Pahang itu, kelmarin.

Menurutnya, banjir kali ini lebih teruk dan dahsyat berbanding tahun-tahun sebelum ini kerana air naik sebanyak tiga kali dalam satu hari.

Katanya, ia adalah disebabkan fenomena unik di pulau tersebut iaitu banjir akan mengikut keadaan air pasang besar yang bertembung dengan hujan lebat yang turun tanpa henti dan air bukit.

“Apa yang berlaku semalam (kelmarin) adalah di luar jangkaan kerana hujan lebat dan banjir menyebabkan banyak jalan yang rosak dan ada jambatan yang retak selain beberapa rumah serta chalet yang rosak akibat tanah runtuh.

“Bagaimana pun cuaca hari ini (semalam) kelihatan semakin baik walaupun terdapat hujan renyai sekali-sekala dan banjir juga sudah surut,” katanya kepada Sinar Harian.

Seramai 82 mangsa banjir di Pulau Tioman yang melibatkan 18 keluarga kini ditempatkan di kuarters Jabatan Kastam dan kuarters Malaysian Airline Berhad (MAB).

Dalam pada itu, Zulkarnaini berkata, walaupun cuaca semakin baik tetapi penduduk yang terlibat masih tidak dibenarkan pulang kerana keadaan cuaca kini yang sukar dijangka kerana bimbang berlaku hujan dan air pasang besar lagi.

“Mangsa yang yang kini ditempatkan di dua pusat pemindahan sementara dalam keadaan baik dan mempunyai bantuan yang mencukupi. Kami harap keadaan seperti semalam (kelmarin) tidak akan berulang cuaca akan kekal baik,” katanya.




0 comments:

share2