Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, December 7, 2014

CAMERON HIGHLANDS: KERAJAAN GERAKKAN PELAN MELEBARKAN SUNGAI BERTAM




Rancangan untuk meluas dan mendalamkan Sungai Bertam di sini bakal digerakkan, kata Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas dan Alam Sekitar Pahang Datuk Ir Mohd Soffi Abd Razak.

Beliau berkata sungai tersebut dengan dengan 6 meter lebar sedia ada dan kedalaman 1.5 meter akan dilebarkan kepada 40 meter dan kedalaman 6.5 meter apabila projek itu siap.

"Juga akan terdapat lapisan konkrit dasar sungai untuk mengelakkan hakisan tanah.

"Selain itu, lima jambatan menyeberangi sungai akan dinaik taraf manakala dewan serbaguna yang baharu bagi penduduk yang tinggal di Lembah Bertam akan dibina," kata beliau dalam satu mesyuarat antara penduduk dan Jabatan Pengairan dan Saliran Pahang, Jumaat.

Mohd Soffi berkata kontraktor telah memperoleh tanah bagi projek itu pada 21 November.

"Bagaimanapun, kita masih perlu menyelesaikan isu-isu tanah yang melibatkan lima pemilik tanah dan sembilan pemegang lesen pendudukan sementara (TOL) sebelum projek itu boleh dimulakan.

"Ia boleh menjadi satu proses yang sukar kerana kita perlu meyakinkan mereka bahawa projek ini benar-benar perlu untuk keselamatan penduduk.

"Kami telah mengeluarkan notis kepada pemilik sah dan mereka akan diberi 21 hari untuk berpindah, manakala lesen pemegang TOL akan ditamatkan menjelang akhir bulan ini," katanya, sambil menambah beliau berharap projek itu dapat diteruskan seperti yang dirancang pada bulan depan.


0 comments:

share2