Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, June 21, 2014

SIJIL SAKIT UNTUK DIJUAL



Beijing: Perbezaan waktu selama 11 jam antara China dan Brazil memberi peluang lumayan kepada beberapa peniaga yang cuba mencari keuntungan di China dengan menjual sijil sakit palsu kepada peminat bola sepak yang berjaga sepanjang malam untuk menonton Piala Dunia. 

Satu carian di internet oleh AFP bagi ‘Beijing’ dan ‘khidmat sijil sakit’ menghasilkan 49,500 keputusan menerusi enjin pencarian Baidu kelmarin di mana penjual menyediakan salinan sijil sakit hospital dengan cap rasmi dan tandatangan doktor dalam ‘katalog produk’ mereka. Dokumen berkenaan mudah didapati di China di mana rasuah adalah biasa dan pelbagai jenis barangan palsu dijual. 

Bagaimanapun platform internet dari pelanggan kepada pelanggan yang terbesar di negara itu, Taobao melarang pencarian ‘Piala Dunia’ dan ‘sijil sakit’ selepas kebanjiran tawaran sijil sakit itu sejak beberapa hari lalu, lapor Beijing Youth Daily minggu ini. 

Amat dipercayai

Peniaga bagaimanapun meneruskan perniagaan mereka menerusi Sina Weibo yang sama seperti Twitter dan halaman rangkaian sosial lain.

“Piala Dunia kembali dan perbezaan masa yang besar boleh menjejaskan peminat bola sepak China menonton semua perlawanan. Saya dengan itu melancarkan khidmat penyediaan sijil sakit untuk memenuhi permintaan,” kata seorang pengguna di internet.
























































































.

0 comments:

share2