Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 20, 2014

PERIKSA HOTEL SEBELUM RAMADHAN




Kuantan - Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) memeriksa hotel-hotel yang memegang sijil halal bagi memastikan syarat yang ditetapkan terus dipatuhi menjelang Ramadan tidak lama lagi.

Pemeriksaan itu dijalankan untuk melihat sebarang perubahan atau penambahan menu atau ramuan yang digunakan di dalam masakan adalah memiliki sijil halal dan menepati syarat.

Penolong Pengarah Unit Pengurusan Halal Jaip, Noridzuan Abdul Manan berkata, pemeriksaan itu sebagai satu langkah untuk melihat komitmen pihak hotel terhadap sijil halal yang dikeluarkan.

Menurutnya, sebanyak enam hotel di sekitar Cherating diperiksa dan pihaknya berpuas hati dengan hasil yang diperoleh.

“Bagaimana pun, kebanyakan pihak hotel gagal memaklumkan kepada Jaip mengenai perubahan dan penambahan menu atau ramuan yang digunakan secara rasmi.

“Kita tidak melarang mereka menukar ramuan digunakan, namun ia perlu dimaklumkan kepada Jaip,” katanya kepada Sinar Harian.

Noridzuan berkata, dalam pemeriksaan yang dijalankan juga, tiada bahan yang tidak dibenarkan dijumpai.

Dalam pada itu, pihak hotel yang mempunyai sijil halal diminta peka dengan perubahan yang dilakukan dan sentiasa berhubung dengan Jaip untuk mendapatkan info terkini mengenai sijil halal.

“Kita sentiasa memberi peluang kepada pihak hotel untuk berbincang agar segala kita boleh bantu mereka melakukan yang terbaik,” katanya.

0 comments:

share2