Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, October 2, 2013

PR1MA DIMINTA BINA RUMAH MAMPU MILIK DI BERA


BERA - Syarikat Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) diminta membina rumah mampu milik bagi memenuhi keperluan penduduk generasi kedua di daerah ini.

Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, terdapat generasi kedua di kawasan kampung tradisional memerlukan rumah berkenaan untuk hidup lebih selesa.

Menurut beliau, sehingga kini sebahagian besar daripada mereka terutama yang telah berumah tangga masih tinggal bersama ibu bapa atau menyewa rumah di sekitar daerah ini.

"Kita tidak boleh meminggirkan generasi kedua yang tinggal di kampung tradisional kerana mereka sentiasa menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Bagi generasi kedua Felda di gugusan Bera pula, Felda kini sedang membina rumah untuk memenuhi keperluan di beberapa lokasi yang sudah dikenal pasti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan semua ketua-ketua cawangan, Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Bera di sini kelmarin.

Dalam perkembangan lain, Ismail Sabri yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menyarankan Majlis Pembangunan Ekonomi Wilayah Timur (ECERDC) membangunkan tanah kerajaan untuk mempercepatkan kemajuan dan Pembangunan di daerah itu.

Katanya, antara projek yang boleh dipertimbangkan ialah pembinaan kem tentera dan institut pengajian tinggi (IPT) awam serta swasta di tanah seluas 1,000 hektar.

"Sejak Lembaga Kemajuan Wilayah seperti Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara (Dara) dimansuhkan, pembangunan di daerah ini agak perlahan.

"Saya berharap ECERDC yang mengambil alih peranan Dara dapat menimbang cadangan tersebut kerana dengan wujudnya IPT dan kem tentera dapat merancakkan lagi kemajuan di Bera," katanya.

Selain itu, katanya, lebih banyak projek pertanian seperti ternakan lembu, kambing dan ayam akan dilaksanakan membabitkan ramai penyertaan penduduk miskin dan berpendapatan rendah yang boleh meningkatkan pendapatan mereka.

Beliau memberitahu, kewujudan projek tersebut akan dapat membantu penduduk keluar daripada kemiskinan.

1 comments:

  • Anonymous says:
    October 2, 2013 at 11:32 AM

    Temerloh dah mintak IPTA sejak tahun 2000 (mula2 UM, kemudian UIAM). Sebelum PRU13, calon BN yang kalah tu kata pembinaan IPTA di t'loh dah peringkat akhir utk penubuhan. Pastu terus senyap. baru2 ni ahli parlimen t'loh tanya di dewan rakyat, menteri berkaitan kata tiada perancangan bina IPTA di t'loh sebab bukan keperluan... ehmmmm janji ditepati sangat! Sekarang Bera nak mohon, last month kata Chenor (Maran) nak mohon... selamanyalah T'loh daerah ketinggalan di Pahang ni....

share2