Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, November 7, 2018

BELANJAWAN 2019 - ECRL, KRA CANAL DAN CHINA GEOPOLITIC


Image result for belanjawan 2019



Apabila PM Singapura Lee Hsien Loong tidak dijemput oleh China pada perasmian China Belt and Road Initiative (BRI), Singapura seperti disisihkan, walaupun banyak penafian diplomatik daripada kedua belah pihak. Pada saya, Singapore's loss is Malaysia's benefits.

Malaysia sepatutnya menggunakan sepenuh kesempatan manfaat dari BRI untuk kesejahteraan terutama negari negeri Pantai Timur yang terletak dlm BRI routes. Memang sudah sekian lama Pantai Barat telah diutamakan dengan Pantai Timur dipandang sepi. Ini mungkin disebabkan laluan Malacca Strait sudah sekelian lama menjadi laluan utama kapal2 yg mana keuntungan yg paling besar adalah Perlabuhan Singapura.

BRI seolah olah memberi nafas baru kepada Negeri Pantai Timur terutama Pahang dengan Projek Mega, seperti ECRL, Malaysia China Kuantan Industrial Park dan beberapa 'spill over investment' kesan dari projek2 mega ini. 

Utk melihat kesan BRI, kita mesti melihat regional outlook yang lebih menyeluruh. Kra Canal (Terusan Segenting Kra) sebagai contoh telah sekian lama difikirkan keberkesanannya dari zaman Raja Siam lagi, dengan bantuan kewangan poket besar China abad ini, Kra Canal bukan lagi angan2 kosong. 

Diberitakan MOU telah ditandatangani dengan sekarang perbincangan peringkat tertinggi China/Thailand untuk menrealisasikan Kra Canal. Kra Canal, walaupun mahal kosnya, ianya dpt menjimatkan perjalanan 1200 km dan 3 hari perjalanan. Dgn 80% import China melalui Selat Melaka, dengan 'Bungker Price' semakin meningkat dan kesesakan Selat Melaka, bukanlah sesuatu mustahil China menrealisasikan juga Kra Canal. 'What's China Want, China Will Get!'.

ECRL, Malaysia China Kuantan Industrial Park termasuk dlm blueprint ini. RBI sebagai 'maritime initiative', Perlabuhan Kuantan antara perlabuhan yg terbaik mendapat limpahan dari BRI. Begitu juga perlabuhan Tok Bali. 

ECRL bukan semata2 jalan keretapi. Limpahan jaringan infrastructure dari Stesen Gombak ke Kota Baru akan memangkinkan pembangunan fiskal terutama bidang tanah dikawasan2 yg dilalui ECRL. Ianya adalah 'economic stimulus' berskala besar. Ianya tidak boleh dipandang sepi. Dan Pahang adalah negeri yg berada dlm keadaan yg terbaik mendapat manfaat dari China BRI ini.

Sebenarnya Kerajaan Malaysia tidak boleh berbuat apa-apa. Selagi Kerajaan Malaysia berfikiran professional dan objektif ECRL secara logiknya mesti diteruskan. Pengurangan kos atau any other deal structuring boleh difikirkan bersama. Sebanyak lebih RM17.8b telah dibayar oleh Exim Bank kepada CCC. China dalam nada diplomasi bersetuju untuk Malaysia mengkaji semula, tetapi bukan sesuatu yang rahsia CCC atau China akan bersikap lebih keras mengambil tindakan undang2 sekiranya ECRL dibatalkan.

Bukan hanya setakat kos perundangan, tetapi opportunity cost, kesan pembangunan di setiap perhentian ECRL dan kawasan sekitar, baik dari segi harta tanah, pembangunan fiscal, economy stimulus mestilah diambil kira sebelum keputusan pembatalan ECRL dibuat kerajaan.

Dalam Belanjawan 2019, ECRL tidak dibatalkan. Ianya hanya ditanguhkan untuk dibuat kajian. Ini memberi harapan kepada Rakyat Pahang khasnya dan Rakyat Pantai Timur, akan ada sinar di esok hari.

As for me, dont wait too long as people will not wait us. If we do not grap the opportunites, rest assured others eagerly will....


Saiful Zaini Mohd Bokhari

Kuala Lipis

4 Nov 2018

0 comments:

share2