Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, August 13, 2018

KERAJAAN PH KERAJAAN KAKISTOCRASY






Pemerintahan yang dilaksanakan oleh kerajaan PH dalam masa tidak sampai 100 hari ini membuktikan mereka sebagai kerajaan ‘kakistocracy’ pada abad ke-17 yang menggambarkan ia sebagai sistem kerajaan yang ditadbir oleh individu tidak layak.

Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa berkata, kakistocracy boleh juga digambarkan sebagai kerajaan yang ditadbir oleh orang-orang (menteri) yang boleh membawa kepada kehancuran.

“Thomas Live Peacock di abad ke-17 menggambarkan istilah kerajaan Kakistocrasy – “a system of government which is run by the worst, least qualified, … (κάκιστος; worst) and kratos (κράτος; rule), with a literal meaning of government by the worst people.”.This lead to ruin…..”

“Rakyat tidak dapat berbuat apa-apa buat masa ini. Cukai semakin tinggi, penajaan PTPTN semakin sukar, harga barang makin naik, tol terus terpaksa dibayar, gaji minimum RM1,500 tidak terlaksana, bantuan sara hidup semakin kecil, pekerjaan semakin sukar. Terpaksalah telan dan berpuas hati dengan umpanan kebencian kepada kerajaan lama (Barisan Nasional) ,katanya dalam satu kenyataan di sini.

Pada masa ini tegas beliau ternyata kerajaan PH gagal menunaikan janji dengan tempoh masa yang mereka cipta sendiri.

“Hanya sesuku saja yang separa tertunai. Itu pun dengan impak kerosakan teruk pada ekonomi negara.

“Rakyat tidak dapat berbuat apa buat masa ini. Mereka terpaksa telan dan berpuashati dengan umpan label dan kebencian kepada kerajaan lama”, ujarnya.

Tambah Ahli Parlimen Ketereh itu lagi, harapan masih boleh diletakkan kepada kumpulan reformasi yang mencari ruang seperti dijanjikan, namun jika ia tidak disegerakan, tidak mustahil ‘pisang berbuah dua kali’.

Dalam kenyataan itu, Annuar turut menyenaraikan beberapa ‘insiden’ yang berlaku sejak pemerintahan kerajaan PH yang boleh membawa gelaran kakistocracy itu kepada mereka.

“Sifar kadar GST yang dibuat selama tiga bulan telah menyebabkan RM12 bilion hingga RM14 bilion hilang daripada akaun disatukan negaradc (consolidated fund). Lebih parah lagi tuntutan input pembayaran balik yang ditetapkan tidak lagi dikutip menyebabkan tunggakan bayaran balik membengkak dan membebankan kewangan negara.

“Ini di tambah parah dengan pelaburan asing yang menguncup. Pelaburan China saja berbillion terhenti dan hubungan dagang dengan China rosak teruk sehingga kerajaan China menggelarkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng negara sebagai penipu,” katanya.

Ujarnya, semua kerosakan ini akan bertambah kerana ketua kerajaan PH tidak dapat memilih yang terbaik kerana semua anggota kabinet bukan saja “berkepala dua” dengan dasar berbeza, tetapi juga kualiti terpaksa di korbankan kerana kuota di dahulukan.

“Kerajaan yang sepatutnya menumpu kepada prestasi dan menunaikan janji bertukar menjadi kerajaan yang kemaruk dengan serangan terhadap pemerintahan yang sudah jatuh,” ujarnya.


0 comments:

share2