Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, May 30, 2018

TERJEMAHAN TULISAN FAIQ KHALIFA






Saya rasa sudah lama saya berdiam diri. Baiklah selain bersikap sinis dan menfitnah pada PH dan BN kini, sudah tiba masanya untuk saya menimbulkan beberapa soalan ke dalam kepala otak yang tebal yang tidak mudah dipelajari dalam politik yang kini telah kita tenggelami dengan slogan "Kita menang!", "Malaysia baru! "," oksigen kini lebih segar! ", "Mari orang ramai membiayai hutang negara bersama!" Orang-orang yang kelakar dan masih membimbangkan jenis janji manis bodoh dan apabila anda menyedari bahawa mereka benar-benar berkata benar. Jangan salahkan saya, ia adalah ajaran Mahathir sendiri yang diilhamkan secara ilmiah untuk melabelkan rakyatnya sebagai tidak berpendidikan, mungkin selepas menyedari bahawa terdapat banyak perkara yang tidak boleh dilakukan atau dipaksa untuk dilakukan, kerana manifesto pilihan raya Pakatan dan jumlah kerusu yang dimenangi oleh parti-parti Pakatan lain yang mengikat tanganya. Saya hanya menampakan ia lebih menarik.

Sekarang Mahathir mengumumkan bahawa HSR dibatalkan dan ECRL mungkin akan menghadapi nasib yang sama - jika Daim tidak dapat untuk menaikkan harga dan menambah kira-kira 11 bil untuk dirinya sendiri dan mereka yang berkepentingan di sekelilingnya, sudah sampai masa untuk saya memberitahu rakan-rakan saya dan mereka yang mengundi musang tua tersebut adalah satu kesilapan yang besar. Umpama jerami yang mematahkan belakang unta.

Ok, perkara pertama yang pertama. Bagaimana mungkin anda hanya boleh membutakan mata anda pada Lim Guan Eng dengan mengangkag beliau menjadi Menteri Kewangan dengan tidak hanya satu tetapi DUA tuduhan caj rasuah terhadapnya? Bahkan Mahathir sendiri pada mulanya mengatakan bahawa Guan Eng perlu membersihkan namanya terlebih dahulu dan hanya Tuhan tahu apa yang merubahkan fikirannya selepas itu. Bolehkah anda menerimanya jika ada yang dimalukan oleh BN yang dituduh korupsi, walaupun menafikannya sebagai bermotivasi politik, menjadi menteri, apatah lagi Menteri Kewangan? Dan apabila dia mempunyai kelebihan untuk mengumumkan bahawa dia cuba untuk mendapatkan segera untuk memilih AG untuk mengugurkan tuduhan terhadapnya, itu tidak mengganggu anda ?

Kemudian, kita mempunyai Menteri Kewangan yang bergembira dengan hutang kerajaan, daripada 1 trilion hingga 600 bilion hingga 800 bilion hingga 1 trilion kemudian kembali kepada 600 bilion - angka yang tepat yang diberikan oleh kerajaan sebelumnya, dan disahkan oleh Tan Sri Zeti - hanya untuk menakutkan pelabur asing kita dan kesemua keuntungan yang dibuat sejak Januari tahun ini, hampir 3 bilion ringgit ditarik oleh para pelabur yang cemas situasi ekonomi negara, jadi sekarang bursa saham negara jatuh manakala negara yang lain semakin meningkar, kami tiba-tiba menjadi player yang paling buruk di rantau ini. Jangan beritahu saya bahawa ini tidak membimbangkan anda sama sekali. Dengan cara ini, adakah anda benar-benar tidak tahu perbezaan antara hutang kerajaan dan liabiliti kerajaan? Adakah anda tahu apa yang dimaksudkan dengan hutang luar negeri?

Bagaimana pula dengan 10% SST untuk diperkenalkan semula? Sekarang kita tiba-tiba tidak dibebani cukai? 6% yang membunuh kita tetapi 10% pula adalah okay dan tidak menjadi masalah? 160 negara telah melaksanakan sistem cukai yang lebih efisien iaitu GST / VAT termasuk negara-negara kaya minyak, dan kita adalah satu-satunya negara di dunia yang telah kembali ke SST, sebuah sistem di mana perniagaan diketahui boleh memanipulasi keuntungan mereka sendiri . Adakah anda terlepas berita apabila Mahathir, beberapa hari selepas pilihan raya mengadu bahawa "ahli perniagaan tertentu" terpaksa membayar cukai tambahan oleh kerajaan sebelumnya? Adakah kebetulan bahawa Berjaya Corp Vincent Tan mengadu bahawa mereka mengalami kerugian pada suku ketiga berturut-turut, dan mereka menyalahkan GST sebagai sebab untuk itu? Jadi, untuk siapa beruntung dalam pemansuhan GST dan memperkenalkan semula SST, sebenarnya?

Dan kini ini. ECRL dan HSR menjadi mangsa. Kalian benar-benar berbakat dalam melakukan akrobatik yang luar biasa ini, ketika berusaha sebaik-baiknya untuk membenarkan keputusan kerajaan atau apa yang dikatakan oleh menteri sekarang, dengan kesimpulan yang sama sekali berbeza dari apa yang anda katakan Perkara yang sama dikatakan oleh menteri BN sebelum ini. Bagaimanakah anda mengatakan apabila Daim berkata kos sebenar bagi ECRL ialah 66 Bilion, dengan menyatakan bahawa tambahan 11 bilion adalah untuk fasa kedua apabila ia diumumkan sebelum Pakatan mengambil alih kos 55 bilion termasuk fasa kedua? Di manakah tambahan 11 bilion itu datang Bukankah Nurul Izzah pernah berkata bahawa mereka boleh melakukan MRT jauh lebih murah daripada BN? Oleh itu mengapa sekarang apabila mereka mengumumkan bahawa ia harus lebih mahal, ia tidak pasti diragui? Bagi HSR, apabila saya membaca komen-komen yang menyokong Mahathir, kamu tidak pernah berhenti mengecewakan saya.

Perku ada suatu titik di mana untuk anda melihat bahawa orang-orang yang anda sokong bukanlah malaikan. Mereka sememangnya ahli politik yang sama jenis dan minatnya untuk menjaga kerjaya mereka selagi mereka boleh. Sudah menjadi kritikal. Jangan percaya semua yang anda mahu anda percaya. Berhenti cuba untuk mempercayai perkara-perkara bodoh yang dilakukan oleh orang yang anda sokong hanya untuk membuat diri anda kelihatan seperti yang diceritakab oleh Mahathir

Faiq Khalifa
29 Mei 2018

0 comments:

share2