Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, March 15, 2018

[KUANTAN] KERAJAAN NEGERI AKAN BERI KHIDMAT KAUNSELING KEPADA MANGSA


Syed Ibrahim



Kerajaan negeri akan bekerjasama dengan pusat tahfiz yang membabitkan pelajarnya didera seksual untuk memberikan khidmat kaunseling.

Bagaimanapun, Exco Dakwah Islamiah dan Tugas-tugas Khas negeri, Dato' Sri Syed Ibrahim Syed Ahmad berkata, keputusan itu akan dilaksanakan selepas perbincangan bersama dan penjelasan lanjut daripada pemilik pusat tahfiz di Bukit Bayroute, Kuantan, Pahang itu.

Beliau juga meminta semua pusat tahfiz berhati-hari dengan sukarelawan dan penderma yang dibenarkan terlibat rapat dengan pelajar bagi mengelak kejadian kesalahan moral tidak berulang.

"Kita pun tak sangka perbuatan seperti itu berlaku, apatah lagi melibatkan pusat tahfiz," katanya.

Menurutnya, situasi itu memberi kesan dan kurang kepercayaan ibu bapa menghantar anak mereka mendalami ilmu agama.

“Ini juga boleh menimbulkan perasaan curiga dan tidak percaya antara guru dengan mereka yang mahu membuat amal di pusat tahfiz mereka.

Guru pusat terlibat sudah pasti terkesan kerana mereka meletakkan kepercayaan kepada orang itu,” katanya kepada ketika dihubungi hari ini.

Beliau juga berharap pemilik pusat tahfiz menjalin hubungan akrab dengan pelajar supaya mereka rasa bebas bebas untuk berkongsi masalah.

Semalam, polis mengesahkan seorang lelaki berusia 41 tahun ditahan kerana disyaki meliwat enam pelajar pusat tahfiz berusia antara 14 hingga 17 tahun, yang dipercayai berlaku sejak Disember tahun lalu.

Suspek yang merupakan sukarelawan dan kerap memberi bantuan barangan keperluan dan pakaian di situ, dipercayai turut melakukan gangguan seksual terhadap 21 pelajar lain berusia antara 10 hingga 17 tahun.

Perbuatan suspek hanya terbongkar selepas seorang tenaga pengajar di pusat itu melihat suspek cuba menyelinap masuk selimut seorang pelajar di asrama pusat tahfiz berkenaan.


0 comments:

share2