Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, October 6, 2017

[KUANTAN] PENJAWAT AWAM BANTU KEMPEN SINAR4ROHINGYA


Penjawat awam bantu kempen Sinar4Rohingya


Usaha untuk membantu penderitaan etnik Islam Rohingya yang dizalimi dan ditindas di tanah air mereka sendiri terus mendapat sambutan dan perhatian masyarakat di negeri ini yang prihatin nasib menimpa mereka.

Terbaru, kakitangan kerajaan dan penjawat awam di Kompleks Tun Razak (Komtur), Indera Mahkota telah mengadakan satu ceramah dan tayangan khas bertajuk Hijrah dan Airmata Rohingya, Selami dan bantulah penderitaan mereka di Dewan Bakawali Tingkat 0, di Komtur di sini.

Ceramah itu disampaikan Ketua Unit Rohingya, Biro Misi Kemanusiaan Haluan Malaysia, Abd Bashir Abd Ghani.

Abd Bashir berkata, dalam ceramah tersebut, peserta telah dikongsikan tentang pengalaman misi bantuan kemanusiaan dan informasi terkini berkenaan nasib umat Islam Rohingya melalui tayangan foto dan video yang sangat emosi menyayat hati.

Jelasnya, perkongsian ini dibuat lagi masyarakat melihat keadaan sebenar yang berlaku dan masyarakat Rohingya berusaha untuk menyelamatkan diri dari kekejaman tentera dan ekstremis Buddha.

“Akibat itu, ratusan ribu etnik Rohingya terpaksa berhijrah menjadi pelarian ke negara Bangladesh dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Mereka merintih di negara sendiri tetapi menangis di negara orang.

“Ramai yang telah terkorban sepanjang perjalanan yang jauh berminggu berjalan kaki merentasi bukit, sungai dan paya dalam keadaan lapar dahaga bersama keluarga anak kecil, orang tua dan orang sakit.

“Jumlah pelarian sudah berjumlah 500,000 orang dan keadaan mereka sangat derita tanpa khemah berteduh, tiada makanan dan air bersih serta ubat ubatan. Kira-kira 60 peratus dari mereka adalah kanak-kanak,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di Komtur di sini. 

Abd Bashir berkata, menginsafi penderitaan mereka itu sebanyak RM2500 derma telah berjaya dikumpul untuk disumbangkan ke Tabung Sinar4Rohingya.

“Saya telah terima sumbangan itu bagi wakili program Sinar4Rohingya dan Haluan Malaysia,” katanya.


0 comments:

share2