Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 23, 2017

[RAUB] LIMA LALUAN ALTENATIF ELAK KESESAKAN LALU LINTAS


PDRM


Lima laluan alternatif disediakan oleh Polis Daerah Raub bagi mengatasi kesesakan lalu lintas di bandar Raub berikutan kira kira 1.5 juta kenderaan perantau dari Lembah Klang pulang berhari raya kepantai timur minggu ini.

Ketua Polis Daerah Raub, Superintendan Wan Zahari Wan Busu berkata,antaranya dari Bentong melaluai Taman Cheroh ke Sungai Koyan. Dari Bentong melaluai Sungai Ruan, Cinta Manis dan keluar ke laluan Sekolah Menengah Sains hingga kelaluan jalan Benta Lipis.

"Kebiasannya apabila hari raya, peratau dari Lembah Kelang akan mengunakan laluan jalan Bentong - Raub yang merupakan laluan utama untuk pulang keKota Baharu Kelantan.

"Seramai 112 anggota polis trafik dan dibantu anggota pelbagai unit menjalankan tugas rondaan 24 mulai hari ini (22 jun) untuk melancarkan perjalanan," katanya.

Dalam pada itu, Wan Zahari berkata, pihaknya mengenal pasti empat laluan panas di daerah ini yang sering berlaku kemalangan maut ia itu di km 334 Jalan Raub - KeKota Baharu dikampung Gesing, km 340 Raub- Kota Baharu pekan Dong, km 346 Raub -Kota Baharu kampung Gali Hilir dan km 358 Raub - Kota Baharu diSimpang Taman Wawasan.

Menurutnya tahun lepas seramai 18 maut dalam dalam 18 kes kemalangan berbanding tahun ini sehingga pertengahan jun seramai 15 maut dengan sebahagian besar membabitkan motorsikal dan kenderaan.

Sementara itu Exco Koperasi, Keusahawanan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Seri Shahiruddin Ab. Moin berkata, kemalangan dan kesesakan jalan raya boleh dielakkan jika semua penguna, orang ramai mengikuti peratuan lalu lintas.

Beliau berkata, kesesakan yang berlaku saban tahun di bandar Raub ini akan dapat di atasi apabila jalan spine berharga ratusan jutaan ringgit yang sedang dalam pembinaaan daripada Simpang Pelangai - Bentong- Raub dan ke Gua Musang siap tidak lama lagi.

Sehubungan itu beliau menasihatkan para pemandu supaya memandu secara berhemah serta mengelakkan sikap berlumba dijalanraya.

"Hargai lah nyawa yang tidak boleh dinilai dengan wang ringgit dan jangan biarkan orang tersayang sedih dan menderita akibat kemalangan," katanya.


0 comments:

share2