Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, June 5, 2017

OBOR KL 2017 TIBA DI PUNCAK GUNUNG KINABALU



Kota Kinabalu – Obor Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL 2017) akhirnya selamat tiba di puncak tertinggi rantau Asia tenggara, Gunung Kinabalu dekat sini kira-kira jam 6 pagi Isnin.

Lebih manis acara tersebut diketuai sendiri oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang turut melakukan pendakian sejauh 4,095.2 meter dari paras laut setelah bermalam di Laban Rata pada Ahad lalu.

Beliau turut disertai rombongan 24 pendaki lain itu terlebih dahulu menerima obor di Timpohon Gate, Taman Kinabalu di Kundasang, dekat sini sebelum meneruskan pendakian ke puncak awal bagi menyalakan obor tersebut.

Khairy menerusi akaun Twitter miliknya hari ini memaklumkan mengenai ketibaan obor tersebut di puncak gunung yang juga paling tinggi di rantau ini dan terletak kira-kira 110 kilometer dari ibu kota Sabah, Kota Kinabalu.


“Di puncak tertinggi di Malaysia bersama obor @KL2017. Bagaimana Rimau (maskot Sukan Sea 2017) berada di sini dengan pantas? @Kinabalu #BangkitBersama,” katanya dalam kicauan Twitter secara langsung di sini hari ini.

Pendakian membawa obor KL2017 ke puncak Gunung Kinabalu mencabar ketahanan fizikal dan mental setiap peserta memandangkan misi tersebut turut dilakukan dalam bulan Ramadan ketika umat Islam wajib berpuasa.




Dalam masa sama, Khairy turut berkesempatan meluangkan masa bersama keluarga malim-malim Gunung Kinabalu yang terkorban dalam kejadian gempa bumi yang menggegarkan Sabah pada 5 Jun 2015 lalu.

“Bersama dengan keluarga malim-malim Gunung Kinabalu yang terkorban dua tahun lepas. Mereka mendaki sebagai peringatan tiap-tiap tahun,” kicau beliau lagi menerusi akaun Twitternya itu.

Sabah adalah negeri kelima larian itu dengan jelajah beberapa daerah iaitu Ranau, Keningau, Tawau, Sandakan, Kota Belud, Tuaran, Kota Kinabalu dan Sipitang melibatkan jarak lebih 30 kilometer yang berakhir 8 Jun.

Selepas Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan Labuan, Sabah, obor berkenaan akan dibawa diserahkan pula kepada jirannya, Sarawak sebelum dibawa terbang semula ke Semenanjung Malaysia.

Temasya edisi ke-29 Sukan SEA akan berlangsung dari 19 hingga 30 Ogos depan, manakala edisi kesembilan Sukan Para ASEAN pula dijadual diadakan dari 17 hingga 23 September.


0 comments:

share2