Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, June 12, 2017

LAPORAN MEDIA ASING BOLEH JADI ANCAMAN


Mahdzir Khalid


Padang Terap - Kebergantungan pihak pembangkang terhadap laporan media asing bagi menjatuhkan pemimpin negara dilihat sebagai ancaman yang boleh menggugat dan membahayakan sistem demokrasi negara.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mahdzir Khalid menyifatkan tindakan pembangkang yang mengambil laporan media asing secara bulat-bulat untuk digunakan sebagai senjata untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tidak wajar.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan bekas editor Sarawak Tribune, Lester Melanyi, yang membuat pengakuan bahawa laporan yang dibuat oleh pengasas Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown berhubung Najib selama ini adalah pembohongan semata-mata.

"Masalah di Malaysia ini apabila ada yang mengambil berita yang disampaikan secara perspektif tanpa mengetahui kebenaran dan kesahihan berita tersebut dan ini memudahkan media asing untuk terus melaporkan pembohongan bagi tujuan ingin menghasut rakyat.

"Pihak pembangkang juga dengan mudahnya mengambil laporan media asing ini untuk dijadikan sebagai isu bagi melawan pemimpin negara. Walhal, kita perlu siasat dahulu betul atau tidak perkara yang disampaikan kalau tidak jadi seperti inilah," katanya kepada pemberita selepas Program Ihya Ramadan di Masjid Felda Lubuk Merbau, semalam.

Mahdzir, yang juga Menteri Pendidikan, berkata tindakan pengasas Sarawak Tribune itu yang melaporkan pembohongan itu sebagai tindakan tidak beretika dan tidak penting kerana Clare merupakan 'orang luar' yang hanya mengambil kesempatan untuk memburukkan nama Malaysia.

"Banyak media asing yang beriya-iya melaporkan tuduhan negatif terhadap perdana menteri yang mana salah satunya Sarawak Tribune dan kelmarin bekas editor portal terbabit sendiri mengakui bahawa laporan yang dibuat selama ini adalah tidak benar.

"Mungkin selepas ini banyak lagi perincian yang akan dibongkarkan bagi membuktikan bahawa semua dakwaan terhadap Najib adalah bohong tetapi saya yakin rakyat sentiasa menyokong pemimpin negara kerana mereka sedar bahawa ini semua bohong," katanya.

Pada Sabtu lalu, Melanyi melalui satu sidang media memaklumkan bahawa dakwaan Brown berhubung isu Najib membayar RM9.5 juta kepada peguam, Muhammad Shafee Abdullah adalah tidak benar dan dibuat untuk mencapai matlamat peribadinya.

Melanyi meminta supaya dia diberikan masa selama beberapa minggu untuk mengemukakan bukti berkaitan pembohongan yang telah dilaporkan oleh Sarawak Report.


0 comments:

share2