Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 2, 2017

[KUANTAN] BUDAK DERITA PENYAKIT KULIT RAPUH


Budak derita penyakit kulit rapuh Wanita kena


Mempunyai kulit yang mudah terluka dan tidak boleh berpanas menyebabkan pergerakan Nik Aini Sofia Nik Mohd Kamarulzaman, 8, terbatas dan tidak seperti kanak-kanak normal lain.

Nik Aini Sofia menderita penyakit kulit rapuh atau nama saintifiknya 'epidermolysis bullosa' (EB) sejak lahir dan memerlukan penjagaan rapi daripada ibunya, Nik Melissa Mahadi, 31.

Menurut Nik Melissa, sebelum ini dia pernah kehilangan anak sulung, Nik Iman Haikal pada usia enam tahun akibat penyakit yang sama.

“Doktor ada beritahu yang ia penyakit genetik. Anak bongsu yang berusia tiga tahun saja tak kena penyakit ni.

“Setiap bulan, saya dan suami kena beli ubat krim dan pil dari farmasi selain rawatan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) Temerloh empat tahun sekali,” katanya di sini.

Dua beranak ini ditemui sempena majlis penyerahan sumbangan oleh Biro Kebajikan Umno Malaysia di Kompleks Yayasan Pahang, di sini, kelmarin.

Dalam program tersebut, Pengerusi Biro Kebajikan Umno Malaysia, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah memberitahu akan menampung perbelanjaan keluarga itu untuk membeli ubat diperlukan setiap bulan selama dua tahun, selain akan merujuk kepada hospital yang sesuai dengan penyakit yang dialami Nik Aini.


0 comments:

share2