Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 9, 2017

[JENGKA] 'SAYA SETANDING MANUSIA NORMAL'


‘Saya setanding manusia normal’


Dilahirkan sebagai penghidap Ichthyosis ringan, seorang pemuda bersyukur kerana diberikan peluang dalam masyarakat untuk memegang pelbagai jawatan penting dan dilayan sama rata.

Mohd Syukur Abdul Rahman, 31, berkata, beliau bertuah kerana dilahirkan di Felda Jengka 3, di mana keadaan sekeliling dan masyarakatnya tidak membeza-bezakan keadaan seseorang itu.

Malah beliau yang merupakan anak bongsu, maju dalam hidup kerana sokongan kuat daripada keluarga, terutama ibu bapa dan lima adik-beradik serta guru-gurunya.

“Sejak kecil saya dilayan sama rata. Walaupun bergantung ubat dan krim, tapi saya disuruh emak untuk sentiasa bergaul, keluar rumah dan berkawan. Kena ejek tu perkara biasa tapi bila saya selalu mengetengahkan diri, saya diterima kawan-kawan.

“Malah saya pegang jawatan pengawas sekolah selama empat tahun, dari tingkatan empat hingga enam atas. Ketika sesi persekolahan saya diberikan tempat bawah kipas supaya tak panas dan diberikan masa untuk mandi jika berasa panas.


Mohd Syukur (kanan) bersama keluarga dan saudara-mara ketika Aidilfitri tahun lalu.


“Saya juga diberi kepercayaan untuk masuk sukaneka. Penerimaan masyarakat itulah sebenarnya kekuatan yang menjadikan saya yakin diri,” katanya.

Mohd Syukur berkata, disebabkan layanan istimewa yang diterimanya, kekurangan dirinya dijadikan satu kekuatan untuk memperoleh banyak kejayaan.

Beliau kini memegang beberapa jawatan penting antaranya Pengerusi Majlis Belia Felda Jengka 3 sejak 10 tahun lalu; Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Felda Jengka 3; Kakitangan Akademi Binaan Malaysia Cadangan Wilayah Jengka dan Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Pesakit Ichthyosis Malaysia(Pekim) Cawangan Pahang.

“Sepanjang bersama MBFM Jengka 3 di bawah kepimpinan saya, kami memenangi Anugerah Cemerlang Belia Felda Malaysia 2011. Manakala pada 2009 MBFM Jengka 3 pernah memenangi kategori Khidmat Masyarakat dan Kesukarelawan. Ia satu pencapaian yang menggembirakan kerana saya mampu buktikan bahawa pesakit Ichthyosis adalah setanding manusia normal.

“Siapa tak sedih dilahirkan berbeza dan berpenyakit. Tapi ia adalah ketentuan ALLAH SWT, tentu ada hikmah di sebaliknya,” katanya.


Mohd Syukur menunjukkan kulit jarinya yang selalu tertanggal, menyebabkannya sering berhadapan masalah dokumentasi.


Seperkara yang diharapkan oleh insan sepertinya ialah penyelesaian bagi kesukaran dihadapi dalam penggunaan teknologi masa kini yang melibatkan urusan cap jari.

Menurutnya, keadaan jari pesakit Ichthyosis sepertinya berubah-ubah akibat kulit kering dan tanggal, menyukarkannya untuk melakukan beberapa urusan berkaitan.

Katanya, dia terpaksa membuat kad pengenalan baharu dan berhadapan kesukaran dalam urusan ke luar negara, pengeluaran wang di bank, Amanah Saham Bumiputera serta urusan mengambil lesen memandu.

Mohd Syukur berkata, beliau harap kerajaan mempunyai mekanisme untuk memudahkan pesakit Ichthyosis berurusan dengan perkara-perkara membabitkan penggunaan teknologi cap jari.

Katanya, jika masyarakat dan kerajaan memahami masalah golongan sepertinya, hulurkan bantuan kerana mereka boleh hidup sempurna dengan sokongan pelbagai pihak.

Bantuan boleh disalurkan kepada Pertubuhan Kebajikan Pesakit Ichthyosis Malaysia (Pekim) menerusi akaun CIMB 8602-2970-52


0 comments:

share2