Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, April 25, 2017

[TEMERLOH] PNB IKHLAS MEMBANTU BUMIPUTERA


Image may contain: one or more people and people standing


Rakyat di negara ini diseru agar menjadikan sifat menabung sebagai amalan memandangkan kesedaran pentingnya menabung didalam saham amanah dinegara ini adalah rendah.

Minggu Saham Amanah Malaysia hari ini adalah antara daya usaha kerajaan melalui PNB bagi membuka mata rakayat Malaysia per pentingnya budaya menyimpan.

PNB dalam satu kenyataan keikhlasan mereka berbuat apa sahaja bagi membantu melunaskan tanggungjawab mereka membela untung nasib bumiputera.


Image may contain: 1 person


Seramai 2,400 pelajar telah menerima biasiswa PNB dan 400 graduan institusi pengajian tinggi telah menerima latihan dibawah Skim Latihan 1Malaysia disamping menaja program Akaun Bertauliah PNB yang kini telah memberi manafaat kepada 400 graduan selain mensasarkan 1000 akauntan pada masa akan datang.

Setiap tahun PNB melalui Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM)telah memberikan manafaat kepada 3.4 juta rakyat sejak tahun 2000.

MSAM yang ditutup secara rasminya oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Zahid Hamidi hari ini telah dikunjungi oleh hampir 200,000 pengunjung dan semenjak dilancarkan pada tahun 2000 seramai 3.4 juta pengunjung telah direkodkan.

YAB Dato' Seri Zahid Hamidi dalam ucapan penutupnya berkata memuji usaha berterusan PNB menagihkan semula kekayaan negara kepada rakyat melalui penyertaan PNB dalam syarikat tersenarai dan tidak tersenarai melalui keuntungan yang diperolehi.


Image may contain: 8 people, crowd


Dengan 13 juta pemegang saham,sebanyak RM 157.5 billion diagihkan kepada pemegang saham dan yang lebih menarik perhatian PNB tidak menambah bilangan kakitangan walaupun keuntungan meningkat sejak ditubuhkanm

"Tidak ada sebuah negara pun yang berjaya melakukan sepertimana dilakukan PNB seperti skim saham amanah dengan mengagihkan kekayaan negara kepada rakyat".

"Tumpukan kepada core bussines dan political will yang kuat adalah faktor kejayaan PNB.
Keseluruahan dividen kepada pemegang amanah semenjak penubuhan RM157.5 billion telah diagihkan dalam bentuk bonus kepada pemegang saham yang dari awal hanya menerima suntikan modal RM200 juta sebagai permulaan adalah kejayaan yang harus dibanggakan"ujar beliau.

Turut serta dimajlis penutup MSAM ialah YAB DSDR Menteri Besar Pahang Adnan Hj Yaakob,Ahli ahli Exco Kerajan Negeri Pahang Pengerusi Kumpulan PNB,Tan Sri Wahid Omar,Presiden dan Ketua Eksekutif Kunpulan PNB,Dato Abdul Rahman Ahmad serta YB Parlimen dan YB ADUN Pahang.

0 comments:

share2