Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, April 7, 2017

TAK BERANI MAKAN BETIK ANIH

'Kami tak berani makan'



PADANG BESAR - Sebuah keluarga di Kampung Paya Kelubi di sini tidak berani menjamah buah betik “pelik” yang dipetik di hadapan rumah mereka.

Mohd Zulkarnain Khamis, 33, berkata, betik yang dipotong ibu mertuanya, Nor Hayati Dahaman, 53, mengandungi suatu ketulan besar seakan-akan telur di dalamnya.

“Sejak ditanam setahun yang lalu, pokok terbabit mengeluarkan buah yang normal dan saiznya sama seperti betik biasa.

“Tetapi buah yang dipetik kali ini sangat berlainan, bukan sahaja buahnya mengandungi ketulan aneh, malah biji betik juga tidak ada walaupun sebiji,” katanya.

Katanya, beberapa orang kampung yang datang melihat keajaiban itu berpendapat ketulan berkenaan mungkin telur betik.

“Saya tidak pasti ia telur betik atau sebaliknya, tetapi kami sekeluarga hanya menyimpan betik itu dan tidak berani menjamah buah berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Mufti Perlis, Profesor Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, sekiranya keluarga berkenaan takut untuk menjamah buah berkenaan kerana bimbang terdapat racun atau seumpamanya yang berbahaya kepada kesihatan, maka itu sesuatu yang bagus kerana menjaga keselamatan secara rasional. 

“Namun, sekiranya mereka bimbang ada kuasa ajaib ataupun pantang larang khurafat tertentu maka itu haram, dan ia dilarang oleh agama. Malah, alam ini sebenarnya jauh lebih dahsyat dari sebiji betik,” katanya.




0 comments:

share2