Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, March 9, 2017

'TAK SAMPAI 20 MINIT HANGUS'


‘Tak sampai 20 minit hangus’


Tampin - Sebuah rumah milik Orang Asli berusia lebih 25 tahun musnah terbakar di Kampung Ulu Pondoi, di sini, baru-baru ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.40 malam itu, Siti Hajar Abdullah, 58, bersama empat cucunya berusia 8 hingga 23 tahun sempat menyelamatkan diri sebelum api merebak ke seluruh bahagian rumah.

Menurut anak mangsa, Nurain Abdullah, 31, ketika kejadian, dia bersama suaminya, Muhamad Harith Firdaus Abdullah, 49, berada di surau untuk solat Maghrib.

“Memang tiap kali waktu Maghrib kami berada di surau sebab suami imam di kampung ini. Masa tu, suami baru lepas solat sunat dan tiba-tiba dengar bunyi letupan kuat.

“Suami terus tinjau dari tingkap surau dan terkejut nampak api marak di pintu depan rumah mak. Boleh nampak jelas sebab rumah mak dengan surau hanya 30 meter,” katanya kepada Sinar Harian, kelmarin.

Nurain berkata, mereka segera berlari ke rumah tersebut dan memanggil ibu serta anak-anak saudaranya keluar dari rumah itu.

“Mak tak sempat selamatkan apa pun tapi saya bersyukur sebab mak dan anak-anak buah saya sempat keluar dari rumah. Semua barangan terbakar termasuk satu-satunya gambar mendiang ayah yang masih disimpan mak.

“Saya anggarkan kerugian lebih RM10,000 sebab semua barang rumah hangus...tak sampai 20 minit pun api musnahkan kesemuanya di rumah ini,” katanya.

Menurut Nurain, Umno Bahagian Tampin ada datang meninjau keadaan dan menghulurkan sumbangan disusuli Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Katanya, buat masa ini, ibunya menetap di kediaman kakaknya yang terletak tidak jauh dari rumah itu.

Difahamkan, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Tampin diketuai Penolong Penguasa Bomba, S Dullasi Nathan dikejarkan ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan jam 7.45 malam dan tiba pada jam 8.13 malam.


0 comments:

share2