Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, March 2, 2017

PENEMUAN CENGKERANG KUNO JADI TARIKAN BAHARU


Penemuan cengkerang kuno jadi tarikan baharu


Yan - Penemuan cengkerang kuno yang berusia hampir 5,600 tahun nyata memberikan tarikan baharu bagi pengunjung yang menjejaki kawasan perkampungan Singkir Laut, Yan.

Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kebajikan (JKKK) kampung berkenaan, Sabri Ismail, 59, berkata, Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia Kedah, Perlis, Pulau Pinang telah pun mencadangkan lokasi penemuan cengkerang kuno itu sebagai geotapak.

"Pelbagai rancangan sudah dirancang dan akan dijalankan sejurus lokasi penemuan ini diishtiharkan sebagai geotapak.

"Kita akan majukan kawasan perkampungan Singkir Laut ini sebagai satu kawasan tarikan untuk pelancong," katanya.

Menurutnya, kewujudan kulit pelbagai cengkerang di sini akan diubahsuai menjadi hasil kraf yang menarik dan berwarna-warni.

"Kita akan beri keutamaan kepada mereka yang bergelar ibu tunggal untuk menjana pendapatan di dalam bidang ini," jelasnya.

Menurutnya lagi, di kampung Singkir Laut terdapat banyak tempat yang mempunyai cengkerang kuno, namun hanya lokasi tertentu sahaja yang digazetkan menjadi lokasi penemuan rasmi.

"Antara lokasi lain seperti di kawasan rumah penduduk dan ianya tidak sesuai untuk dijadikan sebagai geotapak.

"Lokasi penemuan cengkerang yang rasmi kita telah pagarkan supaya ianya mudah untuk dilihat oleh orang ramai yang datang," katanya.

Hasil kajian mendapati terdapat 12 jenis cengkerang yang wujud di kawasan ini iaitu Tergillarca granosa, Geloina ceylonica, Turritella kiiensis, Mya arenaria, Gari depressa, Ponocyclus, Littoridina sphinctostoma, Ostrea Species, Ostrea Stentina, Amblychilepas crusis, Persististrombus coronatus dan Saccostrea cucullata.

Tambahnya, lokasi penemuan cengkerang ini jika dikorek sedalam empat meter akan menemukan lebih banyak kulit cengkerang.

Ditanya, bagaimana kulit cengkerang bioleh ditemui di kawasan itu, Sabri berkata, pada suatu ketika dahulu kawasan penemuan ini asalnya adalah laut dan disebabkan air kering maka wujudnya perkampungan sehingga sekarang.

Sementara itu, Pegawai Penerangan daerah Yan, Amran Mohd Khamis berkata, kerajaan akan berusaha untuk memajukan lokasi ini sebagai geotapak.

"Kewujudan geotapak akan mampu menarik pelancong untuk datang ke kawasan ini sekaligus menaik tarafkan ekonomi masyarakat setempat," katanya.


0 comments:

share2